Door Rob de Vries

Zuid-Beveland is een gebied waar je als rittenrijder niet bepaald vaak komt, maar als je daar dan eens over die prachtige weggetjes rondrijdt kan je niet anders dan concluderen dat het bepaald jammer is dat je er niet vaker komt: het is werkelijk een schitterend gebied voor kaartleesritten.

En als het dan ook nog rittechnisch interessant is dan heb je een erg leuke kaartleesdag!

Het eerste traject was een ingetekende lijn met blokkeringen (BARIL), met als bijzonderheid dat niet alleen de ingetekende lijn maar ook de nevenroutes (om de blokkeringen heen) niet tegengesteld mochten worden bereden (ook niet bij het omrijden). Sommige equipes vonden het vreemd dat je dus eerst alle nevenroutes moest intekenen, om te voorkomen dat je bijvoorbeeld bij een omweg in de buurt van blokkering 2 de nevenroute van blokkering 7 tegengesteld ging berijden. Maar zo was het toch echt de bedoeling, en toch zeker niet ongebruikelijk zoals sommigen dachten; wellicht had het in het reglement iets duidelijker verwoord kunnen worden, en ook een voorbeeld doet soms wonderen!

Enigszins vreemd waren de keercontroles op de hoofdroute (ingetekende lijn of nevenroute), terwijl het niet was toegestaan de hoofdroute tegengesteld te berijden; een tip voor de uitzetter: het reglement kan in zo'n geval beter bepalen dat de hoofdroute alleen indien gedwongen (bijvoorbeeld door een keercontrole) tegengesteld mag worden bereden, en dan over een zo kort mogelijke afstand.

Over het tweede traject valt iets meer te melden. Het was een puntenrit met kortste route van punt naar punt, waarbij elk punt slechts 1 maal mocht worden aangedaan (dus niet eerder of later dan dat het aan de beurt was), en de omrij-clausule bepaalde dat je een nieuwe route naar het betreffende punt moest maken; een leuk systeem met veel mogelijkheden. Net als in het eerste traject was er een reglementair probleempje: na het aandoen van punt 2 kon je naar punt 3 ofwel via een keerlusje en dan terug door punt 2 (maar dat mocht dus niet), ofwel via een zeer lange route via de (reglementair toegestane) veerpont Kruiningen-Perkpolder die voor deze gelegenheid was ingelegd tussen Krabbendijke en Yerseke. Maar na het aandoen van de keercontrole op weg naar deze pont was de enige mogelijkheid alsnog (gedwongen?) door punt 2 te rijden. Er waren equipes die de pont over het hoofd zagen en punt 2 om deze reden niet aandeden en meteen van punt 1 naar punt 3 gingen, maar dat was natuurlijk niet de bedoeling. Ook hier had het reglement iets duidelijker gekund: indien gedwongen (door bijvoorbeeld een keercontrole, of als het niet anders kan) mag je wel door een punt rijden.

En ook hier (op weg van punt 2 naar punt 3) nog iets merkwaardigs: een controle C met als opdracht "NVH", en dat in een traject waarin geen herconstructies moesten worden gemaakt! Dus hoezo "niet verder herconstrueren"? De uitzetter bedoelde eigenlijk "DMP 3" (naar eigen zeggen voor degenen die voornoemde pont niet hadden gezien…); eigenlijk overbodig trouwens, want je kon niets anders doen dan doorgaan met punt 3, of je punt 2 nu wel of niet had aangedaan.

Een voordeel van dit systeem met steeds nieuwe routes is dat je als uitzetter bepaalde situaties op verrassende wijze kunt controleren. Als voorbeeld de route van en naar punt 5:

De route was punt 4 - a - b - x - punt 5 - y - c - d - punt 6. Bij a moest je scherp links, maar dat ging niet: de zijweg "kwam te vroeg". Dus: doorrijden. Meestal komt er dan een controle met "HKR", of "HK - NAG", maar in dit geval niet, zodat je ging twijfelen of de uitzetter dit nu wel of niet bedoeld had (de wegverlegging bij a was tamelijk klein, maar niettemin overduidelijk). Oplossing: doorrijden en nieuwe route naar punt 5 via d-c-y (en dus punt 5 van de andere kant benaderen). Daarna via het (fraaie) parallelweggetje x-y terug en via c-d naar punt 6. Beloning: de controle D op die parallelweg, waar je dus niet kwam als je de wegverlegging niet had onderkend en gewoon a-b-x-y-c-d reed. Een fraai staaltje psychologische controle-plaatsing! (Voor de goede orde: dit is niet de wedstrijdkaart, want daarop had ik te veel geknoeid, maar een zelf vervaardigde variant – maar het gaat om het idee).

En ook hier weer een tip voor de uitzetter (en die is het daar inmiddels mee eens): als je op een niet-kaartweg rijdt en dan linksaf een kaartweg kan gaan berijden, dan doe je dat; als daar dan een keercontrole (in dit geval "73") staat dan kan je niet verder! Immers na gekeerd te zijn bereik je weer de niet-kaartweg, en die mag je niet inrijden. In plaats van "73" had hier een lettercontrole moeten staan met de opdracht "HKL". 

Nu even zomerpauze, en dan 4 ritten in het najaar!