[ 1 ]  Andere ritten
 
Het zal misschien niet meteen tot U zijn doorgedrongen, maar aan alle ritten die hier tot nu toe zijn besproken heb ik zelf deelgenomen (en dat zijn steeds de nationale kampioenschapsritten), en om die reden kon ik "uit de eerste hand" rapporteren. We zijn nu echter op een punt dat ook uitzetters van andere ritten mij spontaan ritten beginnen toe te sturen met de bedoeling dat ik er iets over schrijf. Het doet een beetje denken aan de wijnrecensenten van de kranten, die van de importeurs flessen wijn krijgen toegestuurd om te beoordelen. 
Zo van "kijk eens wat een mooie wijn wij nu weer hebben gevonden". Nu kan ik een mij toegezonden rit natuurlijk niet letterlijk "proeven", maar door het bekijken van de uitleg zie ik (meestal) wel wat de bedoeling was. Als daar wat interessants tussen zit komt dat zeker ook in aanmerking om hier besproken te worden, al loop ik dan wel het risico - omdat ik er niet bij ben geweest - dat ik misschien een situatie bespreek waar men het na afloop van de rit niet over eens was, of zelfs een situatie die (om welke reden dan ook) geneutraliseerd werd. Nou ja, wat dan nog? De bedoeling is om U hier leuke situaties te laten zien, dus wat dat betreft doet het er niet zo veel toe (zolang wat ik schrijf maar klopt, en daar streef ik uiteraard naar…). Hierbij wat voorbeelden uit de Nacht van Venlo (mij toegezonden door de wedstrijdleider, dank!), en uit de Betuwerit (mij aangereikt door een deelnemer, dank!).
 
[ 2 ]  Nacht van Venlo
 
De eerste situatie sluit mooi aan op wat ik de vorige keer schreef over pijlen of opdrachten die je van de route afsturen. Daar is een aantal reacties op gekomen, variërend van "wat een onzin" tot "goed dat dit eens uitgebreid wordt uitgelegd". Elk wat wils… En verderop zult U dit ook nog volop tegenkomen, maak Uw borst maar vast nat! Maar eerst dus deze:
 
Situatie 1: de route was hier grensbenadering van a naar z, via de dikke lijn: a-m-o-z. Na controle F stond bij m een pijl naar links te wijzen, zodat de route moest worden opgenomen bij lusje p, via m-n-o-p. Dat leverde na o de keercontrole 37 op. Nu klaar en naar z? Nee, want (zoals U inmiddels weet) mag je vanuit n bij m wel linksaf richting p, dus na die 37 via o-n-m alsnog naar p, met als beloning controle D. Daarna gewoon verder p-o-z. Overigens vraag ik me wel af of ik het ommetje bij p gezien zou hebben op de wedstrijdkaart… (zie rechts, met een uitvergroting er onder).
 

Situatie 2: ingetekende lijn met barricades, met als bijzonderheid dat de lijn niet gekruist mocht worden. Vanwege deze bepaling kon de ingetekende lijn niet direct na blokkering 1 bij b worden opgenomen, want dan zou bij x de lijn worden gekruist; controle 31 was dus een foutcontrole. Correct was opnemen bij c, via controle B. Leerzaam: het niet mogen kruisen prevaleert dus boven het zo snel mogelijk oppakken van de lijn! In feite is punt c het eerste punt waar de lijn reglementair kan worden opgepakt; op punt b kan dat (in dit geval) dus NIET.
 
[ 3 ]  Betuwerit
 
Een leuke situatie uit de Betuwerit, uitgezet door Remco Luksemburg (die ook de Teamrit uitzet; voorproefje?). Het systeem was: kortste route (van X naar pijl 4), met zo min mogelijk oranje wegen. Dat betekent dus: a-k-j-i-h-g-f (waarmee het oranje stukje k-h vermeden wordt). Van k naar j is DLW, dus omrijden naar j>i via k-h-i-j-e-d-c-b-c-d-e-j. Bij i blijkt er geen weg naar j te zijn, dus gedwongen naar f, waarna we via e naar j willen. Op e-j keercontrole 6, waarna j niet meer bereikbaar is en i>h het opnamepunt wordt. Nu niet via het lusje bij b (foutcontrole 5), want dat gaat over meer oranje dan via pijl 4: e-d-c-a-k-h-g-f-i, langs controles G en H. Ten slotte niet vergeten pijl 4 nog reglementair te berijden: nogmaals controle H.
 
Maar nu de "vraag van de maand": wat klopt hier niet? Je moet tegenwoordig aan fact checking doen! Hint: de controles kloppen wel, maar de redenering niet helemaal. Ziet U het?
 
[ 4 ]  "Pijlenpuzzel"
 
De droogrit waarmee ik – zoals reeds eerder vermeld – al heel lang bezig ben, die laat nog wel even op zich wachten. Maar toen ik het de vorige keer over dwangpijlen had kwam ik op het idee om daarmee eens een wat ingewikkeldere situatie te creëren. Ik weet zeker dat een aantal van U (en ik zelf ook wel enigszins) dat meer als puzzelen dan als kaartlezen zal beschouwen, maar ik denk dat het voor één keer wel kan en mag. Beschouw het maar als een vroege Kerstpuzzel, om U lekker bezig te houden… Het lijkt vrij pittig, maar misschien valt het ook wel weer mee. Degenen die deze columns trouw lezen kunnen daar nu hun voordeel mee doen! Ook leuk voor bestuurders: er staan geen keercontroles!!!
 
Hierbij het "reglement", dat overigens zo goed als overbodig is: als U het niet leest dan begrijpt U ook wel wat de bedoeling is. Maar voor de duidelijkheid (en om vragen te vermijden) toch maar de nu volgende artikeltjes. Dat lijkt heel wat, maar het valt reuze mee!
 
1. Construeer en rijd van pijl tot pijl de kortste route (er zijn niet heel veel pijlen…; het zou ook zonder de pijlen 1 en 2 kunnen: "rijd van start tot finish de kortste route"); dit is de "hoofdroute". (NB: bij de constructie van de hoofdroute dienen de dwangpijlen uiteraard te worden genegeerd.)
 
2. Indien U tijdens het "rijden" van de hoofdroute door een dwangpijl ("ritpijl") gedwongen wordt de hoofdroute te verlaten, dan dient U de hoofdroute weer op te nemen op de eerstvolgende samenkomst van wegen dan wel bij het begin van pijl 2. (In dit geval zou hier ook kunnen staan: "… dan dient U een nieuwe route te construeren naar pijl 2"; dat maakt hier geen verschil).
 
3. Als U bij het omrijden (of bij het rijden van zo'n nieuwe route) opnieuw een dwangpijl tegenkomt, dan handelt U opnieuw volgens artikel 2 (oorspronkelijke hoofdroute opnemen, geen "omweg-op-omweg").
 
4. Dwangpijlen zijn alleen zichtbaar indien U uit de richting van het "paaltje" komt.
 
5. Alle dwangpijlen worden geacht te staan OP de betreffende samenkomst van wegen.
 
6. Met de route mee wijzende dwangpijlen dienen genegeerd te worden (dus als U rechtsaf wilt en de pijl wijst ook naar rechts, dan heeft die pijl op dat moment geen betekenis).
 
7. Routecontroles kunnen rechts en links van de weg staan, en zijn allemaal uit beide richtingen zichtbaar.
 
8. Zolang U geen hoofdroute bereden heeft blijft alle voorkennis bestaan!
 
9. Zoals altijd dienen keerlussen, indien er keuze is tussen linksom en rechtsom, linksom (tegen de wijzers van de klok in) gereden te worden.
 
10. Mocht U in de situatie komen dat U geen enkele route meer naar de finish kunt construeren, dan vervallen op dat moment alle dwangpijlen (en voorkennis daarover), en dient U de kortste route naar de finish te rijden.
 
11. Het is toegestaan om dit niet leuk te vinden. Ik hoop echter dat de meesten van U de grap er wel van inzien, en er eens lekker voor gaan zitten!
 
NB: De hoofdroute is niet zo moeilijk, en ik wil wel vast verklappen dat die via controle C voert…
 
Als U dat leuk vindt kunt U Uw oplossing insturen; er zijn geen prijzen te winnen, maar mogelijk verdient U een eervolle vermelding! Gebruik daarvoor het volgende mail-adres: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Een andere manier van "inzenden" is gebruik maken van het reactieveld onderaan deze webpagina; dat is wel zo gemakkelijk, maar het is aan U of U wilt dat iedereen Uw "controlekaart" ziet! Omdat de column die voor half december op het programma staat wel voornamelijk over de Teamrit zal gaan kom ik vermoedelijk pas in januari op deze Pijlenpuzzel terug. Dus U kunt Uw vrije tijd rond de feestdagen nog gebruiken om tot een goede oplossing te komen, en U mag Uw inzending dan ook t/m 31 december insturen. Veel plezier (?) !
 
--> Advies aan uitzetters: don't try this at home (met andere woorden: stop dit niet in Uw rit…)!
 
[ 5 ]  Oplossing parkeerplaatspuzzel
 
De oplossing van de parkeerplaatspuzzel van vorige keer is: nummer 87. Als U er nog niet uit was, bedenk dan dat U de zaken soms van een andere kant moet bekijken, in dit geval vanaf de kant van de chauffeur(s): draai het scherm eens om…! Het is opvallend dat schakers hier geen moeite mee hebben, die zijn gewend de situatie ook van de andere kant (van het bord) te bekijken!
 
Een aantal lezers nam de moeite een oplossing in te sturen: Jos Bruin (maar die kende hem al), Aad van Oosten, Joep Wanders, Johan Nijmeyer, Anton Aarden. Allemaal correct!
 
[ 6 ]  Het programma Word en de rittensport
 
U heeft hier al eens kunnen lezen dat Word het liever over een "tramrit" dan over een "teamrit" heeft, en zo struikelt dat programma wel eens meer over ons jargon. Voor "ritpijl" wordt "rietpijp" of anders "ritprijs" voorgesteld, en een flink aantal van de reglementsartikelen in punt 4 hierboven worden beschouwd als "vaag taalgebruik". Iets om over na te denken? 
 
De volgende column verschijnt ergens midden december, in ieder geval na de Teamrit. Tot ziens in de Betuwe!