In de serie gastcolumns is het weer de beurt aan Aad, die nu toe is aan de oprichting van de NRF. Weinig plaatjes dit keer, en dat is maar goed ook, want U bent natuurlijk allemaal bezig met het "rijden" van de Ronde door Vriesland, en dat geeft genoeg stof tot nadenken... Intussen beginnen de oplossingen binnen te druppelen. Gelukkig blijkt iedereen tot nu toe de finish te kunnen vinden; het is dan ook geen als grap bedoelde Pijlenpuzzel, maar een serieuze droogrit! Veel plezier bij het lezen van deze column, en veel succes bij het oplossen van de problemen uit de vorige (U heeft nog anderhalve maand de tijd)!
 
Rittensporthistorie 3 - door Aad van Oosten
 
Voor veel rittensporters is het vanzelfsprekend dat de rittensport georganiseerd wordt door de Nederlandse Rittensport Federatie, de NRF. Tot en met 1980 werd de rittensport echter georganiseerd onder de koepel van de KNAC.
 
Waarom werd in 1980 de NRF opgericht? De oprichting van de NRF was een gevolg van de financiële problemen van de KNAC. De KNAC was gevestigd in een duur pand, Sophialaan 4 in hartje Den Haag. In het pand waren de toeristische afdelingen ondergebracht en de sportafdeling zat in het tuinhuis waar John Corsmit (foto) de leiding had (zie ook de "oude doos" aan het einde van de column over de Gofrit 2015 - RdV).
 
In de loop van de jaren zeventig werden de financiële problemen voor de KNAC steeds groter. De inkomsten werden o.a. verkregen via de uitgifte van startlicenties voor deelname aan de autosport. De aanschafprijzen van de licenties werden regelmatig verhoogd en er werd zelfs een licentie voor het voeren van reclame op de deelnemende auto’s ingevoerd. Eventuele reclame op de rallyschilden moest worden afgeplakt. De technische keuring voorafgaande aan de start werd geconcentreerd op het controleren of er geen reclame op het voertuig was aangebracht. 
 
Eind jaren zeventig was de chaos compleet. De toeristische afdeling werden verkocht aan de ANWB en de sportafdeling werd ondergebracht bij de KNAF. Het pand aan de Sophialaan werd verkocht. Maar dat loste de financiële problemen niet op. Het sportbureau van de KNAF werd door een aantal professionals bemand, die wel hun salaris moesten ontvangen. De KNAF stelde een begroting op waarin voor de rittensporters de licentiekosten aanzienlijk werden verhoogd. 
 
 
Vanuit de RAC West en met name vanuit RAC Rotterdam werd het initiatief genomen om de Nederlandse Rittensport Federatie op te richten, bestuurd door vrijwilligers, zodat de kosten voor de rittensporters binnen de perken bleven. Geheel 1980 werd besteed aan oriënterende besprekingen van vijf verenigingen, de RAC West, de RAC Noord, de RAC Oost, de RAC Zuid en de EVAC (de Eerste Vrouwelijke Autosportclub). De besprekingen vonden plaats in hotel Op den Berg in Amersfoort. Van elke RAC en van de EVAC namen twee bestuursleden deel aan de oprichtingsvergaderingen. Namens de RAC Zuid heb ik samen met Frans Bolder aan de oprichting van de NRF meegewerkt. Naast de vergaderingen van de bestuursleden waren veel subgroepen actief. Zo vergaderden de penningmeesters over de financiën en onder mijn leiding werd een voorlopige reglementscommissie samengesteld. Ik maakte tot eind 1980 deel uit van de reglementscommissie van de KNAC onder leiding van Arie Berkhof.
Jan Pater, secretaris van de RAC Oost, heeft nauwkeurig verslag gedaan van deze besprekingen en in het archief van de NRF zijn deze verslagen nog compleet aanwezig.
 
Uiteindelijk werden in november 1980 de resultaten voorgelegd aan de ledenvergaderingen van de betrokken verenigingen. Tot ieders grote verrassing stemde de vergadering van de RAC Oost niet in met de voorstellen en trad de RAC Oost niet toe tot de NRF. Een complicerende factor was dat Jan Berkhof een betaalde baan op het secretariaat van de KNAF zou krijgen, die betaald zou moeten worden uit de opbrengst van de licenties van de rittensporters. Jan Berkhof had via MAC Ede actie gevoerd om de RAC Oost onder de KNAF-vlag te houden. Uiteindelijk ging de NRF in 1981 van start als samenwerkingsverband van de RAC Noord, RAC West en RAC Zuid. Leden van de NRF werden de aangesloten verenigingen van de drie RAC’s. Ook de EVAC trad niet toe tot de NRF en zo verloor ik mijn secretaresse van de reglementscommissie.
 
De eerste NRF-kampioen Kaartlezen werd in 1981 het equipe Willem Geuzebroek – Fred Wijker. NRF-kampioen Routebeschrijving 1981 was bestuurder Pim van de Berg met Jan van Gerven op plaats twee en kampioen RB navigator Ad Verhulst. Weliswaar eindigden Ad Verhulst en Aad van Oosten beiden met 77 punten, maar de ex aequo-regeling was in het voordeel van Ad Verhulst. Gelukkig trad met ingang van 1982 ook de RAC Oost toe tot de NRF en telde de Pijlenrit in 1982 weer mee voor het NRFkampioenschap.
 
Opmerking: aangezien de KNAF de autosport namens de FIA in Nederland vertegenwoordigde mocht de NRF geen nationale kampioenschappen organiseren. Vandaar de titel "NRF-kampioenschappen."