VOORKENNIS
Sectie kaartlezen 16-02-2005,
vraag van ASC Baronierijders
Route a-b-c-d-e-f-g.
Op b-c contr. 10; opnemen bij c via h-d-e-k-m-c.
Bij e neerwaartse pijl; nu via e-f-n-k-m naar c.
Op k-m contr 11; c niet bereikbaar; opnemen bij d via k-e-d-c-b-h-d.
Bij e (vanuit k) dwangpijl naar f.
Nu via e-f- lusje n -f-e-d-c-b-h naar d.
Op f-e contr. 12; d niet bereikbaar.
Vraag:
Wat is nu het punt van opnemen, e of f ?
Mening 1:
Opnemen bij f en route vervolgen f-g.
De dwangpijl die de eerste keer van de omrijroute afdwong zit nog in de voorkennis,
ook al dwingt deze de tweede keer niet van de route af.
Controlevolgorde; 10 - 11 - A – 12
Mening 2:
Opnemen bij e via n-k-e.
De route e-f valt samen met de richting van de dwangpijl.
In TRK 2 art. 2i wordt bepaald dat een met de rijrichting meewijzende dwangpijl dient te worden genegeerd.
Controlevolgorde; 10 - 11 - A - 12 - A
Welke mening is juist ?
Antwoord:
Mening 2 is juist.
Motivatie:
Tijdens de herconstructie constateren we dat er, volgens art. 2.b., bij e naar links gegaan moet worden.
De vraag is nu hebben we voorkennis van het feit dat we naar links moeten gaan of van het feit dat e-d niet berijdbaar is (vanuit k).
TRK Art. 9.c. zegt: “Indien een weg niet berijdbaar blijkt te zijn en men gaat herconÂstrueÂren dan wordt men geacht het niet berijdbaar zijn van die weg te onthouden totdat men de geconstrueerde route vanaf het opnamepunt heeft bereden.†Omdat e-d nog wel berijdbaar is (vanuit f-e) blijft punt e het eerstvolgende samenkomst van wegen. En dient de route daar opgehaald te worden. Dat kan door via k naar e te rijden van het feit dat we op dat punt naar links gepijld worden hebben we geen voorkennis.
Door de opdracht op Rc A (1L) hebben we voorkennis dat punt e niet meer bereikbaar en is de eerstvolgende samenkomst van wegen punt f.