Zoals al eerder uitgelegd is de bedoeling van deze rubriek "Kaartlezen in de praktijk" het bespreken van interessante situaties of voorvallen uit recente kaartleesritten. Nogmaals: het is NIET de bedoeling om een rit hier te bestempelen als "goed" of "slecht" (of iets daar tussenin zoals "redelijk" of "matig"). Wel is het zo dat bepaalde zaken in postieve dan wel in negatieve zin kunnen opvallen, maar in beide gevallen zouden zowel (sommige) uitzetters als (sommige) deelnemers er hun voordeel mee kunnen doen; van fouten kan je leren, toch?

Om hierop maar meteen een uitzondering te maken het volgende. In de wandelgangen heb ik vernomen dat men bij de Krabbenrijders minder gelukkig is met mijn opmerkingen over de laatste Krabbenrit (zie mijn vorige column); de tendens zou "negatief" zijn. Ik wil benadrukken dat er met de Krabbenrit als geheel niets mis was, en tegen bovenstaande bedoeling in wil ik hier herhalen wat ik direct na de rit al ter plaatse gezegd heb, namelijk dat het een prima rit was. Wel kwamen een paar punten voor verbetering in aanmerking, en daar heb ik op gewezen. So what? No big deal… Ik doe in ieder geval volgend jaar weer mee hoor!

Maar de kop boven deze column is "Cannenburghrit 2015", dus laten we het snel daar over hebben. Wat moet je als columnist als een rit geen duidelijke kaartleestechnische uitschieters in positieve of negatieve zin bevatte? Was het dan een saaie rit? In dit geval allerminst; de rit was afwisselend qua moeilijkheidsgraad (je wist nooit of je nu nog even door moest denken of niet…), het reglement was glashelder (het systeem is al jaren hetzelfde, dus dat moet dan haast wel), de kaarten waren goed, het gebied fraai, de weggetjes leuk, en het weer werkte ook nog mee. Wat wil een deelnemer (of een uitzetter, of een organisatie) nog meer? O ja, het tijdschema: dat was zo ruim dat de wedstrijdleiding er door ons van verdacht werd dat ze een rekenfout hadden gemaakt en iedereen een uurtje te veel rijtijd hadden gegeven. Of het nu expres of per ongeluk was, wat mij betreft mag het altijd zo! Ben je lekker van dat gejakker en die tijd-stress af…

Veel meer woorden zijn dus niet nodig, en dus kan ik nu – ongetwijfeld tot genoegen van de webredacteur die heeft aangedrongen op "meer plaatjes" – overgaan tot het bespreken van enkele situaties.

Om te beginnen een originele vondst (denk ik) op het gebied van valletjes met kaarttekens. We kennen allemaal de doorgetrokken bermlijnen, de voetbruggen en de fietspaden, en verder zijn er af en toe de grappen met de landsgrens (zelfs midden in het land), de "gaten in de grens", de weggetjes langs of in de kaartrand en meer van dat soort fraais. Maar in deze rit was er een beek die over de weg stroomde, maar dan wel zo getekend dat de weg aan beide kanten van die beek vlak voor het water ophield; er was dus geen doorgang, brug of pontveer om de overkant te bereiken, en in feite was er sprake van twee doodlopende wegen. Slechts één van de 17 equipes in de A-klasse had dit door; waarschijnlijk had dit equipe de beste loupe van allemaal (en gebruikte die ook)?

Zie bovenstaand kaartfragment: ziet U de onderbreking in de weg op de kortste route van pijl 2 naar pijl 3?

Niet gezien? Dit is wat U door een loupe ziet (plaatje rechts: uitvergroting)

Iets anders. Een puntje om goed op te letten: tussen twee naast elkaar lopende wegen wordt geacht een verbinding (doorsteek) te zijn ter hoogte van een zijweg van één van die twee wegen. Zo is er op dit kaartfragment een verbinding tussen de rode weg en de weg met de zwarte ingetekende lijn ter hoogte van het kleine witte weggetje boven de tekst "63". Daar mag U dus in Uw route gebruik van maken!

Als U dezelfde loupe zou gebruiken als in het vorige voorbeeld dan zou U het zelfs kunnen zien; zie het fragment hiernaast.

Opmerking: bovenstaande "regel" komt eigenlijk helemaal niet voor in het Technisch Reglement Kaartlezen (TRK), maar er bestaat wel een soortgelijke bepaling voor spoorwegovergangen in het geval dat een spoorlijn en een weg naast elkaar lopen; deze "nieuwe" regel was echter netjes opgenomen in het Bijzonder Reglement van deze rit. Wat mij betreft mag dit standaard in het TRK worden opgenomen.

Zo zou ik nog wel even door kunnen gaan, maar er moet ook wat overblijven om het in de volgende columns over te hebben… Binnenkort de Brabant-Grensrit, daar valt vast ook wel iets over te melden. Tot over twee weken!