Een herconstructie nog voor de start van het eerste traject? Dat overkwam een aantal deelnemers aan de 72e Brabant-Grensrit. Op de weg naar de startlocatie was er iets misgegaan: een vrachtauto stond dwars over de weg, en een politieman (die blijkbaar niet staakte) had zijn voertuig bij een rotonde midden op de weg gezet om inrijden onmogelijk te maken.
De boordnavigatie aarzelde geen moment en kwam met een simpele herconstructie: een ommetje over het plaatselijke industrieterrein, en de afgesloten weg werd voorbij de agent weer bereikt… Helaas hielp dit niet erg, want verderop stond toch echt die vrachtauto op en in de weg, en dus moest er alsnog worden gekeerd om de start tenslotte via een omweg van zo'n 14 km alsnog te bereiken. Als de NRF nog eens een cursus voor uitzetters organiseert kan de West-Brabantse politie misschien worden uitgenodigd voor het onderdeel "slim controles plaatsen"…
Maar nu ter zake. Na een aantal jaren Brabant-Grensritten met een hoog puzzelgehalte (veel moeilijke constructies in kleine gebiedjes, met zo min mogelijk rood rijden en zo) was nu, mede veroorzaakt door een uitzetterswissel, het roer radicaal omgegooid: deze rit bestond uit een "ouderwetse" grensbenadering met lange rijroutes, waarbij de problemen vooral zaten in het zien van alle ommetjes en van allerlei routeonderbrekingen. Wat dat laatste betreft: er was een overvloed aan (erg veel) doorgetrokken bermlijnen (niet ieders cup-of-tea…), voetbruggen en fietspaden, en ook stond er twee maal een huis midden op de weg (ik bedoel natuurlijk op de kaart), duidelijk te zien maar toch blijkbaar gemakkelijk te missen! Amusant was de "grap" van de voetbrug waar de (eventuele) route niet overheen maar onderdoor ging, hetgeen uiteraard wel is toegestaan; helemaal nieuw was dit niet, maar voor een aantal deelnemers toch weer wel, niet iedereen rijdt immers alle ritten. Ook waren er weer de onvermijdelijke "gaten in de grens" en wegwijzers midden op een samenkomst van wegen (waar je dus omheen kunt keren).
Voorbeelden:
[1] gat in de grens, [2] voetbrug, [3] huis op de weg, [4] wegwijzer als pleintje (de rechter Y), [5] fietspad èn bermlijn (linker weg op viersprong rechtsonder).
[1] |
[2] |
|
[3] |
[4] |
[5] |
Van bovengenoemde mogelijkheden hadden de uitzetters dermate veel gebruik gemaakt dat het bijna niet mogelijk was om echt alles te onderkennen, waardoor er dus al genoeg fouten werden gemaakt om tot een klassement te komen. Maar het verraderlijke was dat er toch ook een aantal wegverleggingen bleken te zijn, bijna allemaal door zeer kundig (ver)tekenwerk op de kaart. Dit leidde soms tot een simpel lusje om iets op te halen, maar een enkele keer toch ook tot een wat ingewikkeldere herconstructie die in vorige BGR's heel normaal zouden zijn maar hier helemaal niet werden verwacht; er was duidelijk sprake van "in slaap sussen". Opvallend dat veel deelnemers juist deze constructies fout deden, waar ze hetzelfde probleem vorig jaar foutloos zouden hebben opgelost!
Als voorbeeld van dit laatste de volgende situatie (opmerking: controles alleen zichtbaar in de vlagrichting).
De grensbenadering (in dit traject met de wijzers van de klok mee) was als volgt: a-d-e-f-g-h-k-m-e-d-z. Na gekeerd te zijn door controle 18 opnemen bij F via 18-e-m-k-h-f, dus langs controle V. Na deze controle verliep de weg: in plaats van bij h kwam de weg uit bij n (de "oude weg" k-h was vervangen door de "nieuwe weg" k-n); geen nood, gewoon nog steeds opnemen bij f, dus via n-f naar controle 17. Weer keren, en nu opnemen bij g via f-h-g; dit leidde tot controle 51. Het bijzondere was dat deze controle stond opgesteld precies tussen de "oude" aansluiting bij h en de "nieuwe" bij n; met andere woorden: je kon achter deze controle langs over de kaartweg k-h nog steeds punt g bereiken, namelijk via 51-n-f-e-m-k-h-g (essentieel hierbij was dat de voorkennis van de wegverlegging bij k ophield te bestaan toen van punt f tot controle 17 de hoofdroute was bereden). Beloning: nogmaals controle V. Uiteraard was hierna de wegverlegging bij k nog steeds aanwezig, zodat nu alleen nog via k-n-f-e-d-z de route kon worden vervolgd. Een fraaie val; bijna niemand (misschien wel helemaal niemand?) deed dit goed!
De BGR-uitzetters van de afgelopen jaren schijnen volgend jaar volgens het Heintje Davids-principe weer de BGR uit te zetten, dus dan kunnen we weer meer van dit soort problemen verwachten. Maar het moet gezegd worden dat die lekkere rijstukken met af en toe een kleiner probleempje ook wel hun charme hebben. Wellicht kan men een goede mix van beide ingrediënten vinden? We gaan het zien…