Misschien ook een jubileum: de tiende aflevering in de reeks "Varia"? Het is het bekende recept: geen ritten, toch een column, dus Varia. Maar waarover deze keer? Hoe komen we de winterstop door? Voor de kerstdagen zou een droogrit leuk zijn, maar daar ben ik inmiddels al jaren aan bezig en hij wil nog steeds maar niet af komen. Dat duurt nog wel even...

Wel heb ik een tweede "oude doos" ontdekt, namelijk de doos waarin de clubbladen van de voormalige kaartleesclub RAC Den Haag zitten opgeborgen (en nog netjes op volgorde ook!). Ik denk dat daar wel wat bij zit dat in aanmerking komt om in deze columns te worden getoond, om te beginnen met de aflevering die U nu leest, zie verderop.
 
[a]  Kruisen tellen - het vervolg
We beginnen echter met een vervolg op de column van 10 november, over de Ster van Valkenburg. Daarin liet ik een kaartfragment zien van een deel van Zuid-Limburg, waarop "maar liefst 42 kruisen te zien waren" (in de zin van kruisbeeld/kapelletje). Althans, dat schreef ik, maar in de aankondigingsmail die ik vlak na het verschijnen rondstuurde stond al "Webmaster Gerrit van Assen heeft er inmiddels 43!". Afgezien van het foutje (Gerrit is bij de NRF geen webmaster maar webredacteur) bleek al gauw dat ook het aantal van 43 snel achterhaald was; de lezers van de column gingen massaal op zoek naar meer kruisen, en de ene na de andere mail plofte in mijn mailbox, en ook op de Facebook-pagina van de NRF begonnen mensen nieuwe vondsten te melden. Het eindresultaat was: 55 kruisen!!! 
In bijgaand plaatje ziet U in de blauwe cirkels de oorspronkelijk door mij gevonden kruisen, en in de rode cirkels de kruisen die door anderen zijn opgespoord. Het met paars aangegeven kruis was eerst vrijwel onzichtbaar: het ging schuil onder de blauwe cirkel die ik om het belendende kruis had getekend. En ten slotte: de kruisen in de groene cirkels tellen niet mee, want dat zijn ofwel kerken (in Cadier en Keer en in Eckelrade, of wel begraafplaatstekens (in Margraten). Een aantal van de lezers heeft deze nieuwe kaart al eerder gezien (via de mail), maar voor alle anderen is hij hier ook opgenomen.
PS: Ad van der Werf wees mij nog per mail op drie gedeeltelijk zichtbare kruisen, maar die tellen we ook maar niet mee. U kunt natuurlijk wel proberen ze te vinden; toch nog iets te doen tijdens de feestdagen!
 
 
[b]  Hoezo voetbrug? Hoezo fietspad?

Omdat Henk Beltman ook wel eens genoemd wilde worden anders dan als naamgever aan de Beltmanpuntjes zond hij een foto in waarop we kunnen zien dat het niet voor niets is dat we niet over voetbruggen en niet over fietspaden mogen. We laten de foto maar voor zich zelf spreken... Ik heb het voor alle zekerheid nog even nagevraagd, maar het is niet Henks auto!
 
[c]  Op naar de top, anno 1973
 
Mijn "oude doos" waaruit af en toe iets opdook (opduikt) dat in aanmerking kwam (komt) om hier behandeld te worden, die bestaat enerzijds uit een fysieke doos met daarin allerlei kaarten etc. uit de periode 1970-heden (vooral 1970-1990), en anderzijds uit een flink aantal herinneringen. Daarnaast is er ook nog een tweede echte doos, met daarin de clubbladen van de RAC Den Haag, van 1970 t/m 1985; dat blad heette "04", naar het codenummer van de vereniging binnen de toenmalige RAC-West. In het decembernummer van 1973 stond een handige methode voor rittenrijders om snel de top te bereiken; het was geschreven door ene RdV... 
Om U die methode hier te kunnen laten zien zijn de betreffende pagina's eerst ingescand, waarna een online OCR-programma (voor geïnteresseerden: www.free-ocr.com) is gebruikt om de scan naar tekst om te zetten (scheelt een hoop overtypen), hetgeen - na enige aanpassingen - leidde tot onderstaande tekst. Die aanpassingen bestonden onder andere uit het moderniseren van de lijst met automerken (wie rijdt er nog in een NSU of in een Simca, en in 1973 blijkbaar niemand in een Skoda, en tegenwoordig hebben we Lexus, Smart, Kia, etc.), het recenter maken van de bouwjaren, en het vervangen van toen wel maar nu niet meer actuele vragen over het aantal achteruitrijlampen en over het type licentie. De originele teksten heb ik (na deze alinea) ook opgenomen, zodat U zich kunt verbazen. Maar ook na deze ingrepen blijkt het recept nog perfect te werken! Kijkt u dus maar eens of het voor U ook tot een zinvol resultaat leidt.
 
De oorspronkelijke tekst van punt 7:
Vermenigvuldig de uitkomst met 10, en tel er vervolgens de categorie van Uw licentie (dus 1, 2 of 3) bij op; 2R telt als 2, en internationaal telt als 3.
 
De oorspronkelijke tekst van punt 8:
- Als U één achteruitrijlamp heeft, tel dan 31 bij het vorige resultaat op;
- als U twee achteruitrijlampen heeft, tel er dan 32 bij op;
- als U drie achteruitrijlampen heeft, haal er dan onmiddellijk één lamp af, want DAT MAG NIET! 
 
(Deze beide teksten moet U nu NIET gebruiken!)