Ja, je zou het ook de Beltmanrit kunnen noemen. Net zoals je niet om de Beltmanpuntjes heen kan (oh nee, de grap is dat je er juist wel omheen kan...) kan je bij een door de TwAC georganiseerde Pijlenrit ook niet om de familie Beltman heen: zoon Herbert als uitzetter, vader Henk als controleur, en moeder Hendrika op het wedstrijdsecretariaat, ze zitten overal! En met succes, de organisatie verloopt daar altijd vlekkeloos.
Deze keer zijn er twee jubilea te melden: dit was de 70e Pijlenrit, en dit is de 50e column in deze serie! Toen ik in juni 2015 aan deze columns begon kon ik niet bevroeden dat er in drie jaar tijd 50 stuks zouden verschijnen (enkele gastcolumns meegeteld, maar toch...). Of we ook de 100 gaan halen waag ik te betwijfelen, onder andere vanwege de gezamenlijke leeftijd (143!) van het equipe waarvan ik de helft vorm... Maar U en ik moeten maar zien hoe ver we gaan komen.
In deze rit kwam overigens maar één Beltmanpuntje voor (in Stoppelritten van vader Henk - naar wie ze vernoemd zijn - zijn er altijd meer te verwachten), en dat was niet eens een echt exemplaar; het betrof een ook niet erg opvallende Y op een samenkomst van wegen. Interessant detail: de fout die in de A-klasse het meest werd gemaakt was het missen van dit mini-keerlusje!
De deelnemers aan deze Pijlenrit konden genieten van een meer dan uitstekende rit, van schitterend voorjaarsweer, en van prachtige Twentse weggetjes.
Ook het kaartmateriaal was van perfecte kwaliteit, waarbij het ook nog eens zo was dat uitzetter Herbert zelf het tekenwerk had gedaan (in tegenstelling tot allerlei ritten waar daarvoor een aparte tekenaar wordt ingezet). Dat hij dat prima kan kunt U zien in de volgende collage, waarin U naast allerlei wegverleggingen op de kaart voor de A-(en soms ook B-)klasse de overeenkomstige situatie op de B-(en soms C-)kaart aantreft. De blauwe cirkels e.d. stonden niet op de kaart, die ik heb ik er op gezet om U duidelijk te maken waar de verschillen zitten. Op één van de fragmenten (Espelo) heb ik bovendien met rode lijnen aangegeven hoe de weg op de "andere" kaart loopt. Let bij datzelfde plaatje ook op de straatnaam: de Okkenbroekseweg werd in de A-variant de Akenbroekseweg; ik neem aan vanwege ruimtegebrek, door het verplaatsen van de kruisende weg!
Leuk om te zien toch? Eén van deze situaties (Menum) speelde een rol in het probleem dat ik U nu ga laten zien. Daarbij krijgt U meteen een indruk van de zeer goed verzorgde uitleg (altijd belangrijk!). Waar de meeste uitzetters hun vallen uitleggen zoals ik het in deze columns ook altijd doe ("de weg a-b bleek afwezig; opnamepunt wordt c>d; kortste route is a-x-y-c") hanteren de heren Beltman een systeem waarbij de route wordt uitgelegd middels uitvoerige teksten, zonder dat daarbij voor elke samenkomst van wegen een letteraanduiding nodig is. Op deze manier werden alle situaties stuk voor stuk getoond en uitgelegd. Ik laat de uitleg van de uitzetter voor zichzelf spreken, maar wijs U nog wel even op het principe van de Pijlenrit (en dan bedoel ik dè Pijlenrit, niet elke willekeurige pijlenrit): in principe over gele (en/of oranje) wegen, en zo min mogelijk over rood, en alleen in uiterste instantie over wit en/of grijs. Daar gaan we, links de wedstrijdkaart, rechts het kaartfragment plus de tekst uit de uitleg.
Het mini-keerlusje dat in de inleiding genoemd werd (U ziet het op het kaartje rechts) was het ene uiterste; het ander uiterste was een mega-lus van het type "omgeklapte keerlus" (zie de column over de Botterronde 2016). In onderstaande situatie stond op de samenkomst van wegen vlak voor pijl 11 een naar rechts wijzende dwangpijl. De enige manier om nu over uitsluitend gele wegen naar pijl 11 te gaan was een keerlus, teneinde op diezelfde samenkomst, komende uit het oosten, rechtsaf naar het noorden te gaan. Er was maar één keerlus, en dat was de hele grote die U op het uitleg-fragment ernaast ziet (de blauwe stippellijn). Deze route werd nog extra lang omdat via de route langs controle J het piepkleine stukje rood links van de tekst "13.9" (naast pijl 11) kon worden vermeden. Deed je dit goed dan haalde je de controles J en V (met opdracht "doorgaan met pijl 12"); wie de lus verkeerd om reed die noteerde de foutcontrole 3, en wie de hele lus niet zag die moest wel over de grijze weg met de foutcontrole G.
Ik kan er niet omheen: ik moet ook even de "startgrap" laten zien, zeker nadat uitzetter Herbert mij onderstaande foto toestuurde. Bij de laatste aanwijzingen stond vermeld "start bij de meest linkse uitrit van het parkeerterrein". Nu waren er vele manieren om het P-terrein te verlaten, maar lang niet iedereen had door dat er behalve de uitgangen a t/m d ook nog een uitgang e was... En aangezien de controle V zo te zien 1 meter voorbij de startvlag stond kwam je daar alleen langs als je inderdaad via e reed. Flauwe grap misschien, maar je moet nu eenmaal bij het begin beginnen... Mijn co-equipier Jos verklaarde na afloop nog nooit in zijn lange kaartleescarrière zo snel na de start een controle te hebben gemist!
Verder mocht Uw columnist nog een twijfelachtig "genoegen" smaken: na het in het ochtendtraject zo slecht te hebben gedaan dat hij in de tussenstand nog net niet onderaan het lijstje stond (13e van de 14), maar daarna in het middagtraject zo goed te presteren (ex aequo eerste in dat traject) dat uiteindelijk nog de achtste plaats werd bereikt. Het doel na de wanprestatie voor de rust was dan ook: "nacompetitie ontlopen", dus hoog in het "rechter rijtje" eindigen...; uiteindelijk was de afstand tot het "linker rijtje" nog maar 13 (tijd)strafpunten. Dit "we herpakken ons even" was van net iets mindere kwaliteit dan de wederopstanding van PSV later op de dag tegen AZ, waarbij de "hopeloze" achterstand van 2-0 helaas (voor een Ajax-supporter, zoals ik) werd omgezet in een 2-3 overwinning.
PS1: Aan het einde van de column van 14 maart heb ik U "huiswerk" opgegeven naar aanleiding van een situatie in de recente Turfschiprit. Hoewel ik zonder meer aanneem dat U die opgave allemaal gemaakt heeft moet ik helaas constateren dat er NUL lezers waren die hun oplossing hebben ingestuurd. U heeft nog 2 weken de tijd om dat alsnog te doen (de volgende column zal wel een Varia-aflevering zijn waarin ik mooi de oplossing kan publiceren); zo niet, dan zal het strafwerk worden... (Uiteraard geldt dit niet voor deelnemers aan die Turfschiprit, want die hebben de uitleg al gelezen, maar van de grote schare niet-deelnemers onder de lezers verwacht ik nu toch dat er massaal wordt ingezonden!)
PS2: Waarom moeten die 'Columnisten van Catan' nu opeens gewoon 'Catan' heten? Wat is er nu weer mis met columnisten?