Om maar weer eens met de deur in huis te vallen bekijken we eerst even een stukje van de legenda van de topografische kaarten (vroeger van de Topografische Dienst, eerst in Delft, later in Emmen, en tegenwoordig van het Kadaster). Zie het plaatje hiernaast en let op het kaartteken voor gemeentegrens.
Nu U dit weet (of al wist), bepaal dan op het linker deel van het volgende plaatje (dat ongeveer de schaal heeft van de wedstrijdkaart van de recente Brabant-Grensrit, die met 1:35.000 nogal ongebruikelijk was), hoe U al grensbenaderend (aanhoudend rechts) van A naar B zou gaan. Gaat U via x of via y?  Via x lijkt niet te kunnen, omdat die weg bij z (in de blauwe cirkel) niet schijnt aan te sluiten op de oost-westweg over het viaduct: doorgetrokken bermlijn! Maar als je wat beter kijkt (zie uitvergroting rechts), dan blijkt "onder" de gemeentegrens gewoon een gele weg te liggen: de weg van x gaat daar haaks rechtsaf en geeft een stukje verder wel degelijk aansluiting op de viaductweg. Leuk voor uitzetters die er van houden wegen te "verstoppen"; hier heeft de kaartenmaker dat al gedaan... De beloning was controle V op de weg langs x.
Zoals voor de hand lag hebben we het nu dus over de Brabant-Grensrit (BGR) van dit jaar. Omdat men er dit jaar voor had gekozen de rust op een andere plaats te houden dan de start/finish bestond de rit nu niet uit twee lussen van en naar het centrale punt, maar was er sprake van één lange lus van de start tot de finish, beide in Rijen (U weet wel, de helft van Gilze-Rijen), via de rust in Strijbeek, vlak bij de Belgische grens ten zuiden van Breda. Bij wijze van aanbeveling stond hierover in het reglement: "Deze gewijzigde opzet geeft de mogelijkheid de rit meer in het landelijke gebied ten zuiden van Breda te organiseren. Woonkernen worden vermeden en het gebruik van bedrijfsterreinen beperkt. Ook zijn er geen aan- en aflooproutes nodig". Hetgeen allemaal klopte, zodat er nog meer dan vorig jaar sprake was van een "rij-rit", ware het niet dat er wel vrij veel keercontroles stonden, wat dat doorrijden dan weer niet ten goede kwam. Maar ja, die zijn nu eenmaal nodig bij het soort vallen dat uitzetter Sjef Huijbregts meestal in zijn ritten stopt...
 
Om nog even terug te komen op die Belgische grens (die je weer niet kon missen dankzij sms-jes van je telefoon-provider: "Welkom in België"): natuurlijk was er weer een val waarbij je moest uitkijken de rijksgrens niet te overschrijden (want dat is reglementair verboden), al had de uitzetter de grens daartoe wel een stukje verlegd! In het volgende plaatje staat boven de originele kaart, en onder de wedstrijdkaart. Het gaat om de grens tussen de punten P en Q; als je een route moet rijden van A naar B dan mag dat dus niet direct via P-Q, maar er moet worden omgereden via X.
Het is maar goed dat we niet al te dicht in de buurt van Baarle-Hertog en Baarle-Nassau kwamen, want zoals U waarschijnlijk weet is het verloop van de grens aldaar tamelijk gecompliceerd.
Op het kaartfragment hiernaast ziet U het betreffende gebied, waarbij de gearceerde stukken land bij België horen (omdat de arceringen hier misschien niet goed zichtbaar zijn heb ik er een blauwe lijn omheen getekend)! Let ook op de bizarre kronkels in de (gele) grens net boven Weelde-Station.
En op het fragment hieronder ziet U een andere situatie die ons in deze BGR gelukkig bespaard is gebleven, al kwamen we er wel in de buurt. Tussen A en B loopt de rijksgrens niet links of rechts van de weg (hetgeen vaak voorkomt, zoals bijvoorbeeld ook ten zuiden van punt B), maar precies midden over de weg! Geldt hier het principe "licht is rijden"? Het is dan wel erg weinig licht... Overigens zit dat "licht" trouwens wel aan de Belgische kant (links), zodat het niet in een Nederlandse rit gebruikt kan (mag) worden.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Na dit zijspoor wordt het tijd voor situaties uit deze BGR. We beginnen met een controle die je niet moet hebben, of toch? Of eerst niet en daarna wel? Het gaat om controle 49 in de volgende situatie. Systeem: grensbenadering tegen de klok in (aanhoudend rechts), niet over rode wegen, en bij het omrijden zo kort mogelijk over rood. Hoofdroute: a-b-c-d-e-f-e-d-c-h-k-m-n. De controles zijn zichtbaar in de vlagrichting.
Bij c is de weg naar d verlegd: die komt te vroeg (bij r op de uitvergrote situatie rechts), dus keercontrole 49 is fout (niet zonder te keren te bereiken via kaartwegen). De route moet nu worden opgenomen bij e>f, via c-h-k-m-h-c-b-e: keercontrole 50. Nu zijn we gekeerd en kunnen direct naar e via h-c-b-e: keercontrole 10. Nu is e niet meer bereikbaar en wordt het opnamepunt f>e, via c-h-m-o-p-f: keercontrole 51 (natuurlijk niet via h-k, wegens voorkennis). Nu zijn de punten f, e en c niet meer te bereiken, zodat de route bij h moet worden voortgezet: vanaf m naar h en dan hoofdroute h-k-m-n. Na een heel klein stukje hoofdroute (en dus einde voorkennis!) worden we opnieuw gekeerd door de 50. Opnemen bij k>m, via h-m-o-p-k: wederom de 51. Nu naar k>m via m-h-c-d-e-f-p-k. En hier zit de truc: nu we van deze kant komen is de aansluiting bij c voorwaarts verlegd, en omdat dit binnen de toegestane 75 meter is mogen we het blauwe stukje bij r gewoon berijden: controle 49 is nu goed! Hierna nog de route via b proberen, dus weer controle 10, en ten slotte de route probleemloos opnemen bij m>n. De score is dus (49)-50-10-51-50-51-49-10. En we zijn nog maar zo'n twee kilometer van de start, het lijkt de Ronde door Vriesland wel... Interessant hierbij is dat maar liefst 12 van de 15 equipes in de A-klasse dit fout deden!
 
In de praktijk blijkt dat deze columns een soort mix zijn van cursus en rittenverslag. In dat kader zat er weer een mooi aanknopingspunt in deze BGR. In de volgende afbeelding ziet U bovenaan punt d van artikel 7 (voorbeelden kaarttekens) uit het TRK-1. Een streepje over de weg (rechts) is dus een wegafsluiting, waarmee bedoeld wordt de mogelijkheid om een weg af te sluiten (bijvoorbeeld een hek dat open of dicht kan zijn), niet te verwarren met een doorgetrokken bermlijn (links). In het plaatje daaronder een deel van het middagtraject: U moet grensbenaderen van P naar Q, en waar U op de gele weg einde weg links kunt gaan moet U dus eerst naar rechts: controle 20 (met daarachter zelfs twee lusjes, maar daar ging het niet om). Ook opvallend op het kaartfragment is de rondlopende weg links van de tekst "Het Schaan"; wie daar woont zal niet veel van de rest van de wereld zien (en ook niet veel bezoek krijgen)!
Er waren nog meer van die kleine dingetjes, zo tussen de wat grotere constructies door. Hier ziet U links een voetbrug die weer eens GEEN belemmering vormde (U gaat er onderdoor!), en rechts een lusje (p) dat U NIET kunt bereiken (de gele wegen links sluiten niet op elkaar aan maar gaan over elkaar heen). Dus controle 21 is goed, en controle 52 is fout.
We sluiten af met een "standaard-situatie", dus een val die iedereen zou moeten (her)kennen. Maar, zoals al eens eerder opgemerkt, er zit een verschil tussen kennen en herkennen! De route is a-d-e-f-g-h-k-g-f-z. Na controle Q is er bij h geen weg naar k, dus verplicht rechtdoor over rood, en opnemen bij g>f, via h-d-e-f-g-k-h-g: weer controle Q. Ook bij g is er geen weg naar k, en nu nog steeds naar g>f, via g-h-d-h-g (bij d "keren" om de wegwijzer), en langs nogmaals controle Q route vervolgen naar f-z. 
De planning. De volgende column (nummer 60!) zal vast wel gaan over de Stoppelrit (hoera, we mogen weer naar Twente), die al weer twee weken na de BGR wordt verreden. Op zijn beurt wordt de Stoppelrit dan ook weer na twee weken gevolgd door de Ster van Valkenburg, maar daarna is het twee maanden wachten op de laatste rit, de nieuwe Finalerit (die in de plaats komt van de helaas overleden Cannenburghrit). Daartussen zit dan nog wel de niet te versmaden Teamrit (dit jaar in de regio Oost) en moeten we tijd en ruimte verder maar weer vullen met een aflevering van de rubriek Varia. Bij wijze van cliffhanger kan ik vast melden dat ik daarvoor op dit moment de volgende onderwerpen in voorraad heb: 
 
(a) nog iets over de controleserie X-12-11-X uit de Ronde door Vriesland;
(b) misschien meer voorbeelden uit deze BGR;
(c) een nieuwe inzending in de blijkbaar nieuwe serie "Water over de weg";
(d) twee stickers waarmee U in Engeland "altijd aan de juiste kant van de weg" respectievelijk "altijd met de juiste snelheid" rijdt (voor wie links rijden en/of mijlen in plaats van kilometers lastig vindt)!