Pagina 1 van 16
In deze column krijgt U veel info over de Ronde door Vriesland, in vier hoofdstukken: [a] de moederkaart, [b] de uitleg, [c] de uitslag, en [d] de "schraplijst" (zeg maar gedetailleerde uitslag).
Maar eerst wat algemene opmerkingen. Om te beginnen was het aantal inzendingen boven verwachting hoog; er waren zelfs nog meer inzendingen dan bij de Pijlenpuzzel van november 2016. Bovendien kwamen de oplossingen niet alleen van de "cracks" (A-, Sport- dan wel Expertklasse), maar heeft ook een aantal minder ervaren rittensporters de uitdaging aangenomen.
Hulde, dat moet behoorlijk lastig zijn geweest! Verheugend was ook dat deze toch pittige opgave de meesten blijkbaar aangenaam heeft bezig gehouden; uit de vele positieve teksten in het opmerkingen-veld viel op te maken dat men zich goed vermaakt heeft en dat een herhaling zelfs op prijs wordt gesteld. Een aantal van deze loftuigingen wil ik graag met U delen:
- "Prachtige rit!!"
- "Wat een bevalling, maar wel erg leuk."
- "Met ontzettend veel plezier de droogrit proberen op te lossen! Wat een fantastische vondsten heb ik gezien! En dan te bedenken dat ik vermoedelijk niet alles heb gevonden."
- "Complimenten voor deze uitdagende droogrit."
- "Moeilijk, de eerste keer, ik heb er wat van proberen te maken. Ben benieuwd."
- "Geweldige droogrit."
- "Pffff.., en dat in zo'n hete zomer! Maar: klasse, bedankt!"
- "Prachtige droogrit. Wat een werk moet je daar aan gehad hebben. Ja, met zo'n klus komt een deelnemer de zomervakantie wel door. Maar droog heb ik het niet gehouden; ondanks het feit dat de regen uit bleef gutste bij het oplossen het zweet van mijn hoofd."
- "Na veertig jaar een vervolg op de nationale droogrit 1978. Zelfde uitzetter, systeem en hoeveelheid controles. 1978 is me altijd bijgebleven, de ronde door Vriesland zal dat ook doen. Ik heb me prima geamuseerd en er vele uren aan besteed."
- "Heel pittig, maar erg gaaf om op te lossen; ik houd ook niet van die bermlijntjes, dus daar bofte ik mee."
- "Bedankt voor de vele uren puzzelwerk. Geweldig bedacht allemaal."
- "Superleuke en moeilijke(!) droogrit. Knap gemaakt, dank voor het plezier."
- "Geweldig mooie droogrit. Maak er nog maar een paar zo."
- "Eerste oplossing 88 controles, daarna 99 en tenslotte maar liefst 122!!! Chapeau!!!"
- "Voor herhaling vatbaar."
- "Ik blijf mijn hoofd krabben wat die W onder Driewegen daar doet.... Of ik zie iets enorm over het hoofd of hij hoort bij een andere rit :)."
- "Man man wat heb je ons aangedaan. Wat een toprit. En dat voor een simpele routebeschrijver. Maar goed, het waren toch verloren weken, dus toch nog een nuttige vakantiebesteding gehad...".
- “Mijn complimenten, hij was (is) erg leuk en ik heb hem dan ook met plezier ‘gereden’”.
Verder valt het op dat sommige moeilijke situaties door "onbegrijpelijk veel" inzenders goed zijn opgelost. Merkwaardig... Een voorbeeld: vlak voor het einde werd de constructie 45-X-X-45-X door bijna iedereen foutloos opgelost, terwijl die situatie toch echt niet zeer eenvoudig kan worden genoemd. En hetzelfde geldt voor de controlereeks K-P-41-K-K-43-41.
Iets anders: uit de ingezonden controlekaarten valt op te maken dat sommige deelnemers hebben samengewerkt. Overleg plegen is bij een droogrit uiteraard altijd mogelijk en ook toegestaan (want niet te controleren), hoewel het natuurlijk geen Teamrit is... Grappig overigens dat dit overleg niet in alle gevallen tot overeenstemming heeft geleid, want hier en daar zaten er toch verschillen in de "gemeenschappelijke" inzendingen. Al met al lijkt het mij een grotere uitdaging om zo'n rit in je eentje op te lossen, en juist te proberen je equipe- of clubgenoten te verslaan. Maar goed, ieder doet het op zijn manier...
Ik zal U niet langer in spanning houden, en nu beginnen aan de beloofde hoofdstukken [a] t/m [d]. Daar gaan we: