Ronde door Vriesland 2019 - vervolg

In deze vervolg-column krijgt U achtereenvolgens voorgeschoteld:
- commentaren van deelnemers;
- nog wat extra toelichting, naar aanleiding van vragen;
- de uitslag (waar het allemaal om gaat...);
- de schraplijst (waarin U kunt zien wat iedereen goed of fout heeft gedaan).
 
Commentaren
 
Veel deelnemers gebruikten het opmerkingen-veld van de online-controlekaart om te zeggen of ze het geheel wel of niet leuk vonden (gelukkig meestal wel). Hartelijk dank daarvoor! Net als vorig jaar deel ik een aantal van die ingezonden commentaren met U. Het zijn er meer dan het aantal deelnemers, maar dat komt omdat er ook enkele bij zijn van lezers/oplossers die uiteindelijk toch geen oplossing hebben ingezonden. En wie weet wat de term "gemummificeerd" (in het vijfde commentaar) hier betekent mag het zeggen... Daar gaan we, te beginnen met de enige wat negatieve tekst (mijn excuses voor het bijna veroorzaken van een echtscheiding!):
 
- "Ondanks al jouw inspanningen is het mij niet gelukt om aan de finish te komen. Ik heb het verschillende keren geprobeerd en ook in gedeeltes, maar dit is niet mijn ding. Net als de Brabant Grensrit vind ik het te ver doorgaan met problemen niet leuk. Ook bij de RDV liet mijn humeur af en toe te wensen over, hetgeen tot vervelende opmerkingen van mijn echtgenote voerde. Bovenstaande laat onverlet dat ik respect heb voor jouw inspanningen om de RDV samen te stellen. Ik zal zeker de uitleg uitgebreid bekijken en vergelijken met dat deel wat ik nog wel heb opgelost en ongetwijfeld zullen er weer lessen te leren zijn."
 
- "Ben er eindelijk aan begonnen, paarse vak. Was veel te makkelijk, kon niet de bedoeling zijn, dus toch maar ‘de spelregels’ eens doorgenomen. OK, wel langste route binnen het vak, maar ik had eerst de verkeerde ingang genomen. Immers: van .. naar .. (pijl/vak) kortste route, dus wat deed die RC 5 daar dan toch?  Toen gelezen dat m.b.t. paarse vak een uitzondering geld: binnen vak langste route, dus toch maar via RC 5. Zo dat was de eerste correctie; nieuwe ‘binnenroute’ gemaakt, maar nog steeds te makkelijk. Zo kom ik uiteindelijk nooit aan 200 RC’s (of bijna, tenzij het ‘echte werk’ nog komt); dus maar weer ’s de spelregels doorgeplozen.  De wegen mogen toch maar in 1 richting? Dus ik kan op een gegeven ogenblik het kleine stukje kort voor RC P niet meer oppikken…  Oeps: toch wel tegengesteld mag in de herconstructie en dan wordt het inderdaad wat leuker daar binnenin dat paarse vak."
 
- "De Ronde door Vriesland blijft een uitdaging. Telkens weer ontdek ik nieuwe mogelijkheden. Controlelijst maar weer aangepast."
 
- "Naast de in mijn ogen briljante instinkers (o.a. pijl 13 de laatste 2 H's, pijl 20 de foute K M 60), diverse verstopte wegen en niet genoteerde langsrijders (gratis R en later een T terugkomend van de Z, wat niet alleen erg zuur is maar natuurlijk ook erg dom) heb ik ook nog een vraagje. [...] Nogmaals dank voor de tijd en moeite. 3 maal is scheepsrecht (hoop ik)."
 
- "GOED, maar ingewikkeld gemummificeerd."
 
- "Wat een meesterwerk weer!"
 
- "Pffffft...Rob, wat een geweldige droogrit weer. Bedankt voor de fijne uurtjes."
 
- "Niet meer naar kijken, ....het is klaar!
> 200+ RC’s !
> wijds gevarieerd
> hoe verzin je het
> rust verstorend
> sneaky
> zoekplaatje
> je zult het echt moeten rijden!
enz.
Dank voor de 'verwarrende' puzzeluren!"
 
- "Dank voor de enorme klus. Eerst gedacht, dit ga ik niet doen, later toch getriggerd en er veel plezier aan beleefd."
 
- "Mooi gemaakt hoor!"
 
- "Respect voor de inspanning en tijd die jij aan het ontwerpen van deze droogrit hebt moeten besteden. Hopelijk wordt jouw moeite beloond met veel inzendingen. Ik vrees echter het ergste want het was ontzettend moeilijk en alleen te doen door de upper ten onder ons; daar hoor ik al jaren niet meer mij."
 
- "Prachtige rit. Knap uitgezet. Hoe je soms met enkele controles flinke reeksen kan krijgen. Zeer goed gevonden. Je moet het maar kunnen verzinnen. Ik kijk nu al uit naar volgend jaar, want 3x is scheepsrecht."
 
- "Ik was zo bezig met het uitzoeken hoe vaak ik langs de H moest, dat ik daarna ben vergeten, de route verder af te maken. Het frappante is, dat dit juist het keerlusje betreft dat ik bij mijn eerste oplossing wel gezien had, maar niet kon plaatsen. Het moest een betekenis hebben, omdat het alleen op de wedstrijdkaart was bijgetekend. Nu is het duidelijk. Het typefoutje had ik nog niet eens opgemerkt en dat is dan gelukkig tegelijkertijd ook gecorrigeerd. Wel een goeie waarschuwing voor het invullen van de derde versie van mijn oplossing, want die staat inmiddels ook weer in de steigers. Iedere keer als ik sommige van de bestaande constructies opnieuw bekijk vallen mij toch weer nieuwe dingen op, wat ik overigens ontzettend leuk vind aan jouw droogritten. Dat zelfde had ik trouwens ook met de droogritten van Joep. Je denkt dat je het allemaal wel doorhebt, totdat ........ Gelukkig heb ik nog tot 1 september ?? "
 
- "Allereerst mijn enorme dank voor de hoeveelheid tijd en moeite die je dit moet hebben gekost. Ik hoop alleen wel dat de geringe deelname je niet weerhoudt om het volgend jaar weer te doen, want ik vind het een unieke droogrit onder de droogritten. Ik heb namelijk net als vorig jaar met ontzettend veel plezier geprobeerd al die uitdagende kaartleesvallen op te lossen en heb met net zoveel plezier de uitvoerige uitleg doorgenomen, die in veel (met name foute) gevallen tot een flinke glimlach hebben geleid."
 
Toelichting
 
Zowel bij de opmerkingen als via de mail zijn een aantal vragen gesteld over mogelijke twijfelgevallen of (vermeende) fouten in de moederkaart. De belangrijkste lopen we even na:
 
[1]  Van pijl 3 naar pijl 4: De controle K (bij pijl 5) is geneutraliseerd, omdat de uitzetter pijl 5 iets langer heeft gemaakt dan eigenlijk de bedoeling was, waardoor het rode weggedeelte voorbij die pijl vrijwel even lang werd als het stukje rood op de route via de K.
 
[2]  Van pijl 12 naar pijl 13: De controle F (na 59-58) zou eigenlijk ook geneutraliseerd moeten worden, omdat de route via de F niet meetbaar in lengte verschilt met de route om de F heen. Maar omdat iedereen die 59-58 heeft ook de F heeft genoteerd is neutralisatie niet nodig.
 
[3]  Van pijl 14 naar pijl 15: Na controle 20 blijkt er een onvoorziene route te zijn die G-52-G oplevert; aangezien dit korter is dan direct P-Q-Q-P wordt dit uiteraard niet fout gerekend.
 
[4]  Van pijl 16 naar 17: Niet alles geloven wat de uitzetter beweert! Omdat er een oorspronkelijk wel gepland blokkeringsblokje ontbreekt rechts van de tekst "Poelsbrug" is er na de wegverlegging voorbij controle A is een route mogelijk via de methode "terug via de oude weg". Wie dat door had haalde niet de controles J-55-J, zodat deze reeks geneutraliseerd is.
 
[5]  Vak 18: Na keren bij controle 31 is de route via de 33 echt korter dan die via de 32. Let hier goed op wat U moet meten! Via de 32: a-b-c-a-b-d-f; via de 33: a-b-d-e-f. Als U uitgaat van de kortste route (de paarse: a-b-d-f), dan komt er in het eerste geval een volledige driehoek a-b-c-a bij, terwijl in het tweede geval d-e-f in de plaats komt van d-f, dus d-e-f erbij en d-f eraf.
 
[6]  Van pijl 19 naar pijl 20: Hoewel de "favoriet van de uitzetter" nog steeds de route naar pijl 13 is (met niet 5 maar 6 maal langs de H, zie de vorige column), blijkt de route na controle 46 ook een geslaagde "instinker": flink wat deelnemers hadden niet door dat je na de 46 de route heel simpel kon opnemen zonder allerlei omwegen via diverse combinaties van de lokkende controles K, L, M of 60.
 
[7]  Pijl 27-28-29: Zoals ik al vermoedde was dit het moeilijkste stuk van de hele rit. Bijna iedereen heeft een andere oplossing, en slechts twee deelnemers hebben dezelfde controlereeks als op de moederkaart. Laten we er maar van uitgaan dat dit de juiste reeks is; niemand heeft denk ik zin om het allemaal nog eens uit te zoeken (als ik mijn eigen uitleg nalees ben ik het in ieder geval nog steeds eens met wat daar staat). Advies aan toekomstige uitzetters: dit verdient geen navolging!
 
Uitslag
 
En dan nu het moment suprême. In onderstaande tabel kunt U zien hoe iedereen het ervan heeft afgebracht. De startnummers (die verder geen betekenis hebben) zijn toegekend in volgorde van moment van (eerste) inzending. 
 
Wij (uitzetter en controleur) feliciteren Alex Bergijk, Anton Aarden en Sjef Huijbregts met hun overwinning (vier fout)! Aangezien deze drie Baronierijders allen exact dezelfde oplossing hebben ingestuurd (en ook nog in hetzelfde weekend) zie ik er maar vanaf om de ex aequo-regeling toe te passen, en verklaar dat zij gezamenlijk eerste zijn geworden (en ook de niet-bestaande teamprijs hebben gewonnen!). Proficiat!
 
Dit drietal wordt op de voet gevolgd door Herbert Beltman (vijf fout) en Ad van der Werf (zes fout).
 
Opmerkelijk is nog dat na de eerste drie iedereen een ander aantal fouten heeft!
Schraplijst
 


Login

Inloggen voor NRF-functionarissen