Vraag 1 (zie afbeelding links): de lange noord-zuid verlopende weg naar de voet van pijl 4 bevat een stukje rood; daar kunnen we omheen via de gele weg ten oosten daarvan. Daar staat, onder de "H" van "Holten", keercontrole 11. Nu kunnen we - ter vermijding van het rood - een hele lange gele route rijden via de Sprokkelweg, helemaal naar beneden op dit kaartfragment, en dan weer omhoog naar pijl 4. Dat levert op de weg door de "e" van "Rijssen" keercontrole 8 op. Goed of fout? Vraag 2 (zie afbeelding rechts plus uitvergroting): Na pijl 6 willen we het industrieterrein verlaten via de gele weg a-b. Bij a aangekomen (komend vanaf de cirkel) blijkt er geen weg naar b te bestaan. Dus gedwongen rechtsaf via het rechthoekige lusje (met controle D), en dan via c naar de noordelijke witte uitgang van het industriegebied (niet via de kronkelige gele, want die eindigt bij b op een bermlijn). Goed of fout? Bonusvraag: Na enige omzwervingen blijken we uiteindelijk bovenlangs te moeten, via "Bergesch" en "Notter", en dan helemaal rechtdoor tot de gele parallelweg van de rode weg, en zo naar pijl 7. Goed of fout?
|
|
Vraag 1: Fout! Geen spoorwegovergang (zie blauwe pijl). | Vraag 2: Fout! Rode weg niet gezien (zie blauwe pijl), ondanks de uitvergroting? Die valt ook niet echt op tussen al die rode gebouwen... Oplossing dus: nog een rondje langs controle D. |
Bonusvraag: Fout! De "rechtdoorgaande" weg gaat niet rechtdoor (zie blauwe pijl)!
De weg eromheen was trouwens verlegd, waardoor je gedwongen werd toch rechtdoor te gaan. De val in de val...
|
Na-praat 7: RACETIPS VOOR RALLYRIJDERS - door Frits Wessels, circa 1971
Het is volkomen begrijpelijk dat een snel rallybestuurdertje wel eens verlost wil worden van die eeuwig vertragende factor, genaamd navigator. Zo'n hinderlijk figuur die als een hond achter alle bomen wil snuffelen drukt het tempo meer dan een ontregelde ontsteking. Sommige doorzetters verdwijnen dus richting racerij, waarbij het rijden zonder navigator vaak het einde betekent voor deze afvalligen. Letterlijk en figuurlijk dan.
Een doorgewinterde rallyrijder moet wèl even omschakelen op racen, getuige onderstaand verslag, opgetekend uit de mond van onze bekende rally-kampioenschapsequipe Blaser-Dwaler.
"Na het winnen van de 12 uren van Ieperen kwam er ene Huskie van Kipstein of iets dergelijks vragen of ik iets voelde voor de 24 uur van Le Mans. Nooit van gehoord maar het klonk goed, dus we zeiden van ja, vooral toen hij een auto aanbood van het ons onbekende merk Prototype. De man mompelde bezorgd iets over trainen en was erg verbaasd toen we hem vertelden aan een tripmaster en een flexilight genoeg te hebben, als men ons van tevoren even vertelde waar de achteruit zat. Het viel wel tegen dat er maar één serviceploeg ter beschikking stond die, naar we begrepen, alleen in een dorpje genaamd Pits zou staan. We konden dat op de kaart niet vinden, maar hij maakte ons duidelijk dat het niet te missen was. Enfin, toen we in Le Mans kwamen was er toevallig net kermis. Het moet trouwens een bekend oord voor hippies zijn, want er lagen nogal wat slaapzakken in de open lucht. We wilden de auto wel eens bekijken en die zag er formidabel uit. Dwaler meende in de Autorevue wel eens zoiets gezien te hebben, maar we wisten niet dat zulke modellen ook in rally's gebruikt werden. Wie schetst echter onze verbazing toen bleek, dat de ontwerper de navigator vergeten was. Afklapteller en flexilight zaten er ook al niet in, dus Dwaler op hoge poten naar die ondeskundige knoeier Huskie. "Ik stuur geen overbodige ballast mee!", zie die. Had je dat verdwaasde gezicht van Dwaler moeten zien! Ze kregen ruzie en Dwaler mocht niet mee. De rest was ook met de Franse slag georganiseerd. Geen mens kon vertellen waar de routeopdrachten en controlekaarten uitgereikt werden, alleen de starttijd wisten ze. Kennelijk was daar ook iets niet mee in orde, want ik sprak meerdere deelnemers die dezelfde starttijd hadden als ik!
Vlak voor de start komt er nog iemand een loodzware overall brengen! Maar ik rijd altijd in mijn colbertje, omdat ik anders mijn sigaretten en zo niet kwijt kan. Hij bleef aandringen en ik dacht ineens te begrijpen, dat hij veronderstelde dat ik bij de brandweer was. Nadat ik hem moeizaam uitgelegd had dat ik deelnemer was, liep de man verbaasd weg. Ik had nog steeds geen routebescheiden, maar begon te vermoeden dat we geneutraliseerd naar de eigenlijke start zouden rijden. De overige deelnemers bleken voor het merendeel showbinken te zijn, want ik snap niet waarom ze anders om de haverklap met krankzinnige snelheden langs het kermispubliek raasden. De kerels die niet zo opschepperig hard dorsten te rijden, probeerden het publiek met lawaai te imponeren door telkens plankgas te geven in hun geparkeerde auto's, dé manier om verbrande kleppen te fokken. Ik hield overigens m'n hart vast voor de preparatie van de auto, want het kreng wilde onder geen voorwaarde fatsoenlijk stationair blijven lopen.
Nadat alle auto's geparkeerd waren begon er een toeter te loeien. Nu rijd ik graag met een laag startnummer om zo weinig mogelijk trage figuren voor me te hebben en ik hàd een laag startnummer. Dus toen ik een aantal bestuurders met een veel hoger startnummer plotseling naar hun auto zag rennen om voor te dringen heb ik even een sprintje ingezet en zat er als eerste in. Sommige idioten hadden duidelijk te veel haast om hun veiligheidsgordel om te doen want toen ik eindelijk wegreed, zat ik midden tussen de anderen. In de eerste bocht zie ik opeens een official met een gele vlag zwaaien. In de verwachting dat daar de starttijdcontrole was, stop ik .... Begint me daar die official krankzinnig te zwaaien dat ik door moest rijden (overigens had ik wel geluk met die vergissing: om de hoek hadden een paar deelnemers elkaar een paar spatborden afgetroggeld). Brandweer en ziekenwagen waren al aanwezig, maar het gebeurt toch zelden dat de politie bij een rally-ongeluk schittert door afwezigheid?! Meestal lijkt het alsof die achter iedere boom staat te wachten. Enfin, ik dus op zoek naar de blauwe vlag. Die zag ik veel te laat, net op het moment dat ik ingehaald werd in de bocht, waar dat helemaal niet kon. Die deelnemer raakte dus volkomen verdiend van de weg en prompt begon die official weer met de gele vlag te wapperen. Vanaf dat moment heb ik alle tijdcontroles verder laten liggen en er de sokken in gezet.
Tsjonge-jonge, wat liep die wagen liederlijk hard, ik haalde de ene na de andere deelnemer in totdat het me begon op te vallen dat het telkens dezelfde waren. Ik kreeg het vermoeden dat die jongens een kortere weg namen. Maar het gekke was dat ik in 24 uur geen enkele zijweg heb gezien, dus ik begrijp nog niet hoe die kerels dat presteerden. Wel kreeg ik hoe langer hoe meer het idee, dat ik de route al eens eerder gereden had; ik kon me alleen niet meer herinneren wanneer. Waarom ze trouwens zoveel tribunes langs de Franse wegen bouwen is me een raadsel. Zeker voor de Tour de France!
Na een halve dag begon ik behoefte te krijgen aan benzine en aan de serviceploeg voor nieuwe banden en remblokjes. Ik hoopte snel het dorpje Pits te zien want er was geen benzinepomp meer open langs de weg. Plotseling zie ik Dwaler langs de kant zwaaien en ja hoor ..... eindelijk. Snel servicen. Dwaler mompelt iets over hoogst geklasseerd staan dus die rekenkamer werkte daar wèl snel. De laatste 12 uren vielen hard mee. De meesten schenen - hoe is het mogelijk met zo'n route - verdwaald te zijn, want ik haalde er steeds minder in. Uiteindelijk had ik er bijna 24 uur opzitten en begon naar de finish uit te kijken. Staat me daar opeens een figuur met een zwart/wit geblokte vlag midden op de weg te zwaaien. Ik haal fors uit en kan hem nog net ontwijken, maar een poosje later staat er weer een, die nog veel meer misbaar maakt. "Levensmoe zeker?" vraag ik. Het antwoord heb ik niet meer gehoord, want het Franse publiek begon midden op straat een feestje te bouwen met champagne. Ik krijg een lauwerkrans om, zoenen van leuke meisjes, kortom, formidabel! Er was geen doorkomen aan, dus ik dacht dat ik beter kon blijven feesten en de rally de rally laten. Laat ik ook nog een grote beker krijgen ..... levensgroot ..... met de mededeling dat ik gewonnen heb. Hoe dat mogelijk is zonder één controlestempel, zonder officieel gefinisht te zijn is me nu nog een raadsel, maar Dwaler keek behoorlijk op zijn neus."
|