Het dorp Vries, dat in de afgelopen jaren al op Zuid-Beveland, in de Achterhoek, in Twente en in West-Brabant heeft gelegen, heeft alweer een nieuwe locatie gevonden: het ligt dit jaar tussen Weert en Roermond. En dat betekent dat de deelnemers aan de RdV 2022 kunnen genieten van de fraaie wegen rond de plaatsen Roggel, Eind, Roligt, Achter het Klooster, Op de Bos, Aan de Bergen, Vestjenshoek, Ell, De Horck, Blenkert, Maxet, Haelen, Mildert, Baexem, Heythuysen, Mortel, en Leveroijse Bergen. Ooit van gehoord?

Net als in 2018, 2019 en 2020 werken we weer met twee kaarten: enerzijds de wedstrijdkaart, en anderzijds de "werkelijkheid". Net zoals wanneer u een echte rit rijdt is het van belang steeds de werkelijkheid met de kaart te vergelijken. Als de gewenste route (geconstrueerd op de wedstrijdkaart) in de werkelijkheid niet te rijden is (weg niet aanwezig / verboden in te rijden / keercontrole), dan dient u op de wedstrijdkaart een omweg te construeren, die dan weer in de werkelijkheid moet worden gereden, etc.

Ook deze Ronde door Vriesland zit weer vol met interessante uitdagingen, met soms verrassende oplossingen. Voor wie van mening is dat de RdV's te lang en/of te moeilijk zijn wil ik het volgende opmerken: het is nadrukkelijk de bedoeling u ook in de rittenloze zomermaanden enig kaartleesplezier te bieden (nou ja, plezier…?). Maar om deze groep tegemoet te komen is de RdV 2022 verdeeld in vier trajecten, waarvan u er van juli t/m oktober elke maand één kunt inzenden. Blijft u lekker bezig…! En moeilijk? Ik zou eerder zeggen: pittig. En voor de diehards onder u: alles tegelijk inzenden (in de eerste maand) mag natuurlijk ook. Na elk traject zullen een moederkaart, een uitleg en een tussenstand worden gepubliceerd. Een tip: denk aan het motto "de aanhouder wint"!

Zoals gebruikelijk enkele aanbevelingen:

  • ook deze rit bevat weer géén scherprijders (want het is een droogrit);
  • er zijn géén vallen gebaseerd op voetbruggen, fietspaden, pont- of voetveren, landsgrenzen, doorgetrokken bermlijnen, (bijgetekende) Beltmanpuntjes, of "water over de weg";
  • er zijn géén dwangpijlen of opdrachten op controles;
  • er wordt weer gebruik gemaakt van lekker grote controleborden, zodat U de controles niet over het hoofd kunt zien;
  • afpijlingen worden aangegeven met paarse dwarsstreepjes, omdat rode streepjes soms minder goed opvallen tussen rode huizenblokken.

U kunt aan de RdV 2022 deelnemen na het downloaden van de wedstrijdkaart, de "werkelijkheid", en - niet te vergeten - het reglement, via onderstaande knoppen. Veel succes!

Eindcontrole

Ook deze editie van de RdV is weer (uitvoerig!) gecontroleerd door Jos Bruin en Aad van Oosten, die - net als uw uitzetter - vroeger deel uitmaakten van teams van de RAC Den Haag, die destijds zeer succesvol waren; zo werd (in wisselende samen­stellingen) de Nationale Teamrit Kaartlezen gewonnen in 1970, 1972, 1974, 1976, 1977, 1978, 1979, 1980, 1986, 1987 en 1993. De goede oude tijd…!

Afdrukken

U kunt de RdV oplossen met de wedstrijdkaart en de "werkelijkheid" op Uw computerscherm of op papier; beide methodes hebben voor- en nadelen. Mocht u er de voorkeur aangeven het met potlood en papier te doen dan zult u de kaarten moeten afdrukken, liefst op wat groter formaat. Voor wie dat lastig vindt (en niet beschikt over een A3-printer) hierbij een handleiding.

1. Download de kaarten en sla deze op in een map op uw computer.

2. Open het opgeslagen bestand in de Adobe Acrobat Reader (meestal het standaardprogramma voor pdf-files).

3. Kies in het submenu "Bestand" voor de optie "Afdrukken…", en kies dan in het afdrukmenu de ­methode "Poster" (de tweede knop in het rijtje van vier).

4. Type in het veld "Blokschaal" de waarde 64 (%), maar let op: druk nog niet op de Enter-toets, want dan gaat het programma direct afdrukken; gebruik de Tab-toets om de ingave af te sluiten. U ziet dan in het voorbeeld­venster (rechts) hoe uw kaart zal worden afgedrukt; als het goed is op twee A4-tjes. U kunt ook nog kiezen uit een overlap (van een aantal in te geven millimeters) of geen overlap, en u kunt aangeven of u wilt dat er op de afdruk knipmarkeringen worden geprint.

5. Als alles naar wens is, klik dan pas op de knop "Afdrukken".

6. Na het afdrukken en eventueel bijknippen kunt u de A4-tjes dan met een paar stukjes tape aan (of over) elkaar plakken, zodat u ten slotte een mooie grote kaart heeft waarop het prettig werken is.

NB1: Dit percentage (64%) werkt voor deze kaarten goed met mijn software op mijn Windows-PC en mijn printer; dit is de maximale waarde waarbij deze kaart op twee A4-tjes wordt afgedrukt. Mocht dat bij u onverhoopt anders zijn, experimenteer dan met andere waarden (en druk steeds op de Tab-toets om het resultaat te zien in het voorbeeldvenster).

NB2: Mogelijk gaat het op een Apple-computer iets anders, maar daar komt u vast wel uit.

Op het scherm

Wellicht is de handigste manier om de RdV op te lossen de volgende: maak papieren afdrukken van de kaarten (zie boven) en "rijd" de rit op papier, waarbij u de kaart(en) ook op uw computerscherm zet om daar te kunnen inzoomen als u een bepaalde situatie wat nauwkeuriger wilt bekijken. Wie een heel groot scherm heeft, of twee schermen (handig!), of bijvoorbeeld een combinatie van een PC (of een laptop) en een tablet, die kan beide kaarten tegelijkertijd in beeld hebben. Beschikt u, zoals velen, over één (kleiner) scherm, dan kunt u slechts één kaart tegelijk zichtbaar hebben. In dat geval is de volgende methode misschien een goede tip: open in één Adobe-sessie beide kaarten, die dan als tabbladen te benaderen zijn, en gebruik op beide tabbladen dan dezelfde zoom-factor (bijvoorbeeld 150% of 200%). Als u er dan voor zorgt dat op beide kaarten exact hetzelfde kaartfragment in beeld is, dan kunt u door heen en weer te switchen tussen de twee tabbladen elke situatie prima beoordelen; u ziet als het ware voor uw ogen gebeuren hoe bijvoorbeeld een weg wordt verlegd!

Inzenden

De RdV 2022 bestaat uit vier trajecten, elk met een eigen inzendtermijn:

- traject 1 (van Start tot VTC1):         inzenden t/m 20 juli 2022;

- traject 2 (van VTC 1 toto VTC 2):    inzenden t/m 20 augustus 2022;

- traject 3 (van VTC 2 toto VTC 3):    inzenden t/m 20 september 2022;

- traject 4 (van VTC 3 toto Finish):    inzenden t/m 20 oktober 2022.

Gebruik voor het inzenden van uw oplossingen de online-controlekaarten die U bereikt via de knoppen "traject 1", etc.

Vragen / updates

Mocht U vragen of opmerkingen hebben over dit reglement, dan kunt U die indienen via het mail-adres Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Mochten er vragen worden gesteld of opmerkingen gemaakt die aanleiding geven tot een nadere toelichting, dan zal die toelichting aan deze pagina worden toegevoegd als update; het kan dus zinvol zijn deze pagina af en toe opnieuw te bezoeken.

Update 1 (d.d. 30 juni)

Noordelijk van pijl 7 staat een blokkeringsblok, bij de Km (korenmolen). Met enige fantasie zou je kunnen denken dat er een witte weg om dat blauwe blok heen loopt (hetgeen niet het geval is, want er zit een heel klein stukje groen tussen de twee witte stukjes weg).

Voor alle zekerheid hierbij een update, waarbij net onder de "K" van "Km" een extra blokkering is geplaatst (zie pijl).

Veel succes verder!

(aangepast op wedstrijdkaart per 9 juli 2022) 

Update 2 (d.d. 9 juli)

Het is verheugend met hoeveel scherpte en toewijding de deelnemers bezig zijn. Was er in update 1 al sprake van een mogelijke wegverbinding naast de korenmolen in Heythuysen (in traject 1), ook in traject 4 meent iemand iets dergelijks te hebben ontdekt. In de rechter onderhoek van de wedstrijd­kaart zou een witte weg kunnen lopen door het kaartteken 'monument'. Dat had de uitzetter niet zo bedoeld, en daarom is er daar een extra blokkering geplaatst (zie pijl).

(aangepast op wedstrijdkaart per 9 juli 2022)

Update 3 (d.d. 9 juli)

Pijl 34 (in traject 4) was per ongeluk iets korter getekend dan eigenlijk de bedoeling was. Op bijgaand plaatje heeft de pijl de juiste lengte.

(aangepast op wedstrijdkaart per 9 juli 2022)

Update 4 (d.d. 26 juli)

Op de meeste rode wegen zijn de middenbermen weggehaald, dit om te voorkomen dat er discussie ontstaat over het wel of niet over een rode weg rijden bij het kruisen van een weg met een middenberm (het tussenstukje kan/moet dan wel/niet als een rode weg worden beschouwd; zie ook de column over de Krabbenrit 2022). De meningen hierover blijken verdeeld te zijn…

Op één relevant punt is dit weghalen echter per ongeluk nagelaten; blijkbaar communicatie­storing tussen uitzetter (RdV) en tekenaar (RdV)?

Daarom deze extra bepaling: het kruisen van een rode weg met dubbele rijbaan wordt in deze rit NIET beschouwd als het berijden van een rode weg (en is dus onbeperkt toegestaan).

 

update 5  (d.d. 16 september)

Naar aanleiding van een vraag/opmerking van een zeer oplettende deelnemer (die "net door traject 4 was gefietst"! – letterlijk? – en dat een "heftig avontuur" vond), met betrekking tot een "slordig geplaatste Y-paal", hierbij deze mededeling:

De Y-paal die op zo'n 500 meter voor pijl 29 staat, en waarvan het wellicht niet geheel duidelijk is of hij op of naast de weg staat, en ook niet of hij op of naast de samenkomst van wegen staat (zie linker plaatje), wordt geacht NAAST de gele weg te staan (zie rechter plaatje).

 
reglement           RdV2022_wedstrijdkaart.jpg         RdV2022 werkelijkheid