Ronde door Vriesland 2022 - traject 1 - Uitslag + uitleg

Zo, traject 1 zit er op. En omdat er dit jaar sprake is van korte(re) trajecten was de verwachting dat het aantal fouten per traject niet groot zou zijn. Er zitten simpelweg niet genoeg vallen in een traject om veel fouten te maken… En die verwachting is uitgekomen: afgezien van drie deelnemers met twee of meer fouten heeft iedereen 0 of 1 fout!

Dat deze uitslag iets later verschijnt dan aanvankelijk de bedoeling was is omdat de organisatie aan twee deelnemers toestemming heeft gegeven hun oplossing ruim een dag na de deadline in te zenden. Deze twee deelnemers – wiens deelname overigens door de uitzetter zeer op prijs wordt gesteld – bewijzen wel dat je er beter niet op (of na!) het allerlaatste nippertje aan kan beginnen: ze eindigden in dit traject op de twee laatste plaatsen! Ik wil u niet onthouden wat één van hen (een meervoudig nationaal kampioen…) mij per mail mededeelde: "Heb de rit in een half uur gereden en geconstrueerd en daarna 1 keer gecontroleerd. Dus eigenlijk hoe je een normale rit zou rijden, alleen nu geen last van een bestuurder die er lang over doet om te rijden van controle naar controle."

Misschien een tip: zou het helpen als je eerst construeert en dan pas gaat rijden?

Ter zake. Natuurlijk waren er een aantal "gratis" controles (gewoon langs de route, zonder val), maar daarnaast waren er zo'n 15 situaties waar je iets fout zou kunnen doen. Verreweg de meeste van die situaties/vallen/problemen werden door iedereen goed opgelost; er waren in dit traject acht plekken waar één of meer deelnemers de fout ingingen. Van deze acht situaties waren er vijf die elk door één deelnemer fout werden gedaan, terwijl de drie andere door meerdere deelnemers foutief werden opgelost. Dat was ten eerste pijl 2, waar inderdaad mogelijkheden genoeg waren om iets fout te doen. Ten tweede was dat de door Heythuysen slingerende pijl 7, waar een keerlusje gedeeltelijk verstopt zat achter een coördinaatlijn; wie dit niet in de gaten had ging nog eens langs de K en noteerde daardoor slechts drie in plaats van vier keer de L (hetgeen overigens geneutraliseerd is vanwege een – onvoorzien – uiterst klein afstandsverschil tussen deze beide routes). Bij de derde situatie die door sommigen verkeerd werd aangepakt had ik dat wel verwacht: een slingertje dat er op de kaart wel/niet is en in werkelijkheid juist niet/wel mag je op de terugweg (van een keerlus) niet gebruiken wegens voorkennis. Dit valletje komt vaker voor en zou dus bekend moeten zijn? Als u er nog moeite mee heeft, zie de uitvoerige uitleg verderop, bij pijl 9.

Al met al zijn er na traject 1 maar liefst ACHT deelnemers met NUL fout, op de voet gevolgd door vier deelnemers met één fout. Gelukkig komen er nog drie trajecten, met daarin voldoende mogelijkheden om fouten te maken, dus iedereen is nog volop in de race. Worden de koplopers ingehaald? Komen er ontsnappers? Worden ze uit elkaar gedreven? We gaan het zien…

Hieronder treft u achtereenvolgens aan:

[a]  de moederkaart (hoe moest het?)

[b]  de uitslag (hoe ging het?)

[c]  de tussenstand na traject 1 (enigszins overbodig, want na één traject uiteraard gelijk aan de uitslag)

[d]  de schraplijst (wie heeft wat fout gedaan?)

[e]  de uitleg (wat kon u fout doen?)

[a]  Moederkaart

 

[b]  Uitslag

[c]  Tussenstand

 

 [d]  Schraplijst

[e]  Uitleg

Klik hier voor de uitleg (pdf):