Het bestuur van de NRF heeft in haar sponsoringbeleid bepaald dat er tussen de sponsor en de NRF een relatie ontstaat waarbij het uitgangspunt van een partnerschap op basis van vertrouwen en gelijkwaardigheid wordt gekozen. Hiermee wordt bereikt dat de sponsor van de gesponsorde (de NRF) mag verwachten dat deze in staat en bereid is om een tegenprestatie te bieden (zoals advertenties, reclame ed) en dat de gesponsorde van de sponsor mag verwachten dat deze ook aan de vooraf vastgestelde en schriftelijk vastgelegde afspraken op een ordentelijke wijze invulling geeft.
De doelstelling van de NRF voor sponsoring is een uitbouw van merkpersoonlijkheid (NRF), bijdrage aan de uitstraling van het merk, bijdrage aan de interne trots. Voor de als sponsor fungerende zakelijke partner van de NRF zou daarbij als aanvulling de verdieping van relaties en de verkoop van producten kunnen zijn. Bij sponsoring gaat het niet alleen om geld. Het beschikbaar stellen van bijvoorbeeld faciliteiten of het inzetten van personeel kan ook een vorm van sponsoring zijn. Essentieel uitgangspunt hierbij is dat de kernwaarden van de NRF en de sponsor dicht bij elkaar liggen (dus feitelijke sportgerelateerde zakelijke partners). Als criteria voor het beleid ten aanzien van een zakelijk partnerschap zijn vastgesteld:
- Er moet(en) voldoende tijd of middelen zijn om de sponsoring te kunnen invullen;
- De organisatie moet professioneel en betrouwbaar zijn;
- Er wordt een branche-exclusiviteit nagestreefd (bijv niet meerdere partners vanuit hetzelfde segment zoals autobanden, brandstof en smeermiddelen, verzekeringen enz.);
- Er mag geen permanente financiële afhankelijkheid met de sponsor ontstaan;
- Sponsoring levert een bijdrage om de beoogde marketingdoelstelling van de NRF te realiseren;
- Er worden schriftelijke sponsorovereenkomsten afgesloten.
- In het sponsorreglement zijn de algemene regels, mogelijkheden, rechten en plichten van de sponsor en de NRF opgenomen. In het sponsorcontract wordt individueel maatwerk afgesproken.