VOORKENNIS 1

Sektie kaartlezen  d.d. 19-12-1997, vraag van 18-11-1997


 

Probleemstelling


 
 

Geconstrueerde route van pijl 3 via X, S, Y, P en Q naar pijl 4.
Bij kruising X rechtuit geblokkeerd door DLW.
Route opnemen bij S in de richting Y.
Herconstructie van X via Z, P en T naar S.
Vlak voor kruising P pijl officieel verkeersbord dat uitsluitend rechtsafslaand verkeer op de kruising toestaat.
Nieuwe herconstructie van P via keerlusje beneden Y (gekeerd door RC 3), en terug naar P en alsnog via T naar S.
Rijdend van Y naar P, vlak voor de kruising een officieel verkeersbord dat uitsluitend linksafslaand verkeer op kruising P toestaat.
Nieuwe herconstructie van P via Z en Q naar P.
Daar mag je eindelijk wel linksaf; gekeerd door RC 2.
Bij kruising S kun je nu niet meer komen.
Discussie onstond vervolgens over de vraag waar nu de route op te nemen.
Volgens ons bij kruising Y (nogmaals RC 3), omdat het punt van opnemen ‘voorwaarts’ verschuift en je op deze manier van de geconstrueerde route alsnog Y-P rijdt. Volgens de uitzetter bij kruising P, omdat je nog steeds voorkennis hebt van het feit dat die lus beneden kruising Y niet is te rijden.

Vraag 1: Route vervolgen bij Y of bij P?

Vraag 2 (in het verlengde daarvan): Maakt het verschil, indien RC 3 geen keercontrole is, waardoor de keerlus beneden Y geheel te rijden is?

 

Motivatie:

Nadat punt S niet meer bereikbaar is verschuift het punt van opnemen inderdaad ‘voorwaarts’ naar punt Y. Voorwaarde is echter wel dat de herconstructieroute naar dit punt toe berijdbaar moet zijn. Artikel 9.b. van het TRK zegt namelijk:
“Indien een weg niet berijdbaar blijkt te zijn en men gaat herconstrueren dan wordt men geacht het niet berijdbaar zijn van die weg te onthouden totdat men de geconstrueerde route, vanaf het punt waar men die voort wil zetten, heeft bereden.”
Men is nog steeds aan het herconstrueren, men heeft nog steeds voorkennis en men wordt dus geacht te ‘onthouden’ dat de lus onder Y niet berijdbaar is. In de praktijk betekent dit, dat  zolang men nog voorkennis heeft genoemde lus niet opnieuw in de herconstructie mag worden opgenomen.
Het gevolg hiervan is dat de route niet bij Y is op te nemen en dat het punt van opnemen nog verder ‘voorwaarts’ verschuift naar punt P in de richting Q.

Antwoord:

Vraag 1:  punt van opname is P

Vraag 2:  als de lus te rijden is mag deze bij het herconstrueren opnieuw worden gebruikt en is het punt van opnemen Y.