Om maar eens met het einde te beginnen: Hoewel er in de Golfrit van afgelopen zaterdag een door de uitzetter bijgetekend viaduct voorkwam was het bij de prijsuitreiking toch niet meteen duidelijk waarom de voorzitter het steeds over een "fly-over" had.
Totdat we iets beter luisterden: hij stond als prijzen Limburgse vlaaien uit te reiken (overigens aan ALLE deelnemers!) en elke keer als een equipe niet meer aanwezig bleek te zijn (waarom eigenlijk niet?) zei hij "hebben we weer een vlaai over" !

Ter zake. In vorige columns heb ik het een aantal keren gehad over "terug via de oude weg" en over "het keerlusje andersom". Deze beide principes kwamen ook in deze Golfrit voor. Ik laat eerst de situatie zien waar "terug via de oude weg" het motto was.
Het gaat om de route van pijl 25 naar pijl 26: a-b-c-d. Bij c, waar we dus rechtsaf willen richting d, staat een ritpijl die ons dwingt rechtdoor te rijden, richting e. De route moet worden opgenomen op de eerstvolgende samenkomst van wegen, dus op punt d, en de kortste route daarheen is c-e-q-a-b-p-d. Vervolgens blijkt de weg c-e bij x af te buigen naar y (waar we op de weg e-q uitkomen), waarna de route via q-a-enz. weliswaar nog steeds mogelijk is, maar niet meer de juiste! Er is nu namelijk een kortere route: y-e-x-c-b-p-d, en zelfs een nog kortere: y-e-x-c-d (want komende vanuit x mogen we de weg c-d wel gebruiken; de dwangpijl bij c geeft alleen aan dat we vanuit b niet rechtsaf naar d mogen). Bij y gaan we dus niet linksaf naar q, maar rechtsaf naar e. Niet geheel onverwacht is er dan bij e geen weg naar x, zodat we gedwongen rechtdoor gaan om via g-h-m-a-b-p alsnog naar d te gaan. Voordat we bij g linksaf kunnen worden we echter opgevangen door controle R met opdracht "NVH": niet verder herconstrueren (en dus verder naar pijl 27). Degenen die het fout doen nemen wel de route via q-a en noteren de foutcontrole K.
 
Dan nu de situatie met het keerlusje. Op weg van pijl 22 naar pijl 23 (route via a-b-c-d) staat vlak voor punt a de controle U met (alleen voor de A-klasse) de opdracht "1L", eerste weg links dus. In zo'n geval moet de route worden opgenomen op de samenkomst van wegen direct na het punt waar de opdracht wordt gegeven, dus op punt a. Dat kan via een keerlus: a-z-x-b-c-x-z-a(-b); keerlus linksom. Bij x blijkt er geen weg naar b te zijn (wel bij y, maar die weg staat niet op de kaart); wat nu? Je kan de volgende keerlus nemen (c-s-d-c), met controle M. Maar de juiste oplossing is (alweer!) de oorspronkelijke keerlus andersom te rijden: x-c-b-x, met controle V. Dat je dan niet bij x maar bij y uitkomt doet er vervolgens niet meer toe, want ook vanaf y kan je "gewoon" via z naar a.

Deze Golfrit had weer eens "niet kruisen" in het reglement staan: het kruisen van pijlen was niet toegestaan, en dat gold zowel voor de hoofdroute als voor eventuele herconstructies. In de rit zat (gelukkig of helaas, net hoe je het bekijkt) slechts één val die hierop gebaseerd was, en dat was de volgende.
Op weg van pijl 4 naar pijl 5 (route a-b-c-d-e) willen we na de controle D linksaf, naar het begin van pijl 5. Direct om de hoek staat keercontrole 42, duidelijk zichtbaar vanaf de weg c-d. De kortste omweg naar opnamepunt e is d-v-w-c-b-e. Maar dat mag niet: dan kruisen we de pijl bij d! De weg d-e moet namelijk worden ingereden tot controle 42, en daar moet worden gekeerd. Het verraderlijke hierbij is dat controle 42 zo goed zichtbaar is dat we in de realiteit helemaal niet eerst linksaf gaan en tot de controle rijden, maar al voor de samenkomst van wegen stoppen om de omweg te construeren. En dan ligt het erg voor de hand dat je meteen rechtsaf naar v gaat, zonder je te realiseren dat je eigenlijk bij de 42 zou moeten staan en dus, als je naar v gaat, de pijl kruist! De goede oplossing gaat dus via d-u-v-w-etc., en derhalve is de F een foutcontrole; de juiste reeks is hier D-42-C-D.
Als laatste voorbeeld een simpele kortste route-situatie. Het lijkt misschien dat de kortste route van pijl 12 naar pijl 13 a-b-c-d is (via pijl 11), maar toch is a-k-c-d echt korter! Het gezichtsbedrog wordt veroorzaakt doordat het lijkt of je bij a "teruggaat" als je naar k rijdt.

Hoewel deze rit op het eerste gezicht aan de gemakkelijke kant leek kwam er toch een redelijk klassement uit, zij het met enkele ex aequo-gevallen. Naar mijn idee heeft uitzetter Wiel Coopmans een prima rit uitgezet: goed (en ook - zelfs voor mij - binnen de tijd) te rijden, weinig keercontroles, voldoende variatie in kaartleesproblemen, en - vooral - foutloos (er behoefde geen enkele controle geneutraliseerd te worden). Weinig reden tot klagen dus. Alleen zou ik persoonlijk volgend jaar wel eens in een ander gebied willen rijden, de wegen (en wegverleggingen) rondom Horst en Sevenum kennen we nu wel…
Alleen nog iets om eens op te letten: waar ze bij autosportclub "Gaef um Gaas" misschien iets meer aandacht aan zouden kunnen besteden is het plaatsen van de controles. Er waren verschillende equipes die één of meer onbemande controles gemist hebben niet door het rijden van een foutieve route maar door het eenvoudigweg niet zien van het controlebordje. Dat is enigszins verklaarbaar: de bordjes van deze vereniging zijn aan de kleine kant, ze worden nogal laag geplaatst, ze zijn niet erg fel van kleur (eerder flets), en ze zijn zonder uitzondering niet voorzien van een vlag. Alles bij elkaar dus gemakkelijk over het hoofd te zien. Toen ik na afloop van de rit de uitzetter daarop attent maakte zei hij "Vlaggen? Die gebruiken wij nooit!". Tsja, daar zou je toch nog eens over moeten nadenken… Op plaatsen waar de deelnemers een controle verwachten (op driehoekjes, in keerlusjes, op een "slimme" route, etc.) volstaat een los bordje wel, maar daar waar niet direct een controle verwacht wordt (bijvoorbeeld in het geval van een "gratis" controle aan een lange rechte weg, of langs een weg met veel bomen en struiken), daar zou een vlag toch wel nuttig zijn. Een leerpuntje?

De volgende rit die meetelt voor het nationaal kampioenschap, de Krabbenrit, is pas eind mei. Tot die tijd zijn er dus geen recente ritten te bespreken, en moet ik weer terugvallen op zaken die ik nog "in voorraad" heb. Ik hoop daar twee columns mee te kunnen vullen. Of dat lukt ziet U vanzelf als U deze site blijft bezoeken!

Slotopmerking: hoewel vader en zoon Luksemburg alweer aardig op weg zijn om nationaal kampioen A-klasse te worden (drie overwinningen en één tweede plaats) is het nog niet zo ver; daarom bleef deze parkeerplaats (bij de startlocatie van de Golfrit) nog even leeg:

In de serie "uit de oude doos" deze keer twee smoezen uit ritten of rallies in de vorige eeuw, van bestuurders die iets geraakt hadden:
- "er stak een boom over";
- "de gemeente had een lantaarnpaal verplaatst zonder mij daarvan op de hoogte te stellen".