subtitel: Die goeie (?) ouwe tijd
Alweer ruim een maand pauze tussen de Golfrit (22 april) en de Krabbenrit (27 mei). Dan weet U hoe laat het is: geen bespreking van een recente rit, maar een aflevering van de rubriek "Varia". Ik heb al eens aangekondigd ook ritten van "vroeger" te laten zien, maar dat is nog lastiger dan ik al dacht. In mijn (dit keer letterlijke) "oude doos" zit ontzettend veel materiaal, maar ten eerste is dat volkomen ongeorganiseerd, en ten tweede bestaat dat voornamelijk uit wedstrijdkaarten plus (soms) wat uitleg; de bijbehorende reglementen ontbreken vaak, ofwel die zitten op een heel andere plek in de doos (te vaak even bekeken en willekeurig weer teruggelegd). Maar ik blijf er naar streven hier eens een rit uit die tijd (zeg maar 1970-1990) kaartleestechnisch te bespreken.
Op dit moment beperk ik me tot wat algemene zaken. Om te beginnen hierbij het tijdschema van de West-Nederland Rit (WNR) van 1978, één van de toen vijf jaarlijkse nationale ritten, georganiseerd door de RAC-West; de andere waren de Pijlenrit (RAC-Oost), de Brabant-Grens Rit (BGR, RAC-Zuid), de Drie Provinciën Rit (DPR, RAC-Noord) en de Vijfde Rit (KNAC). Deze WNR bestond uit maar liefst 8 (acht!) trajecten, waarbij de eerste A-klasser startte rond half acht 's avonds om na een lange nacht te finishen in de buurt van 9 uur in de ochtend (plus zo nodig nog een uur blessuretijd). Bijna de gehele rit werd dus in het donker gereden, en daarbij was de gemiddelde snelheid ook nog aan de hoge kant, zeker voor een nachtrit: in de meeste trajecten was die 36 km/uur. De totale ritlengte was 436 kilometer, waarvoor 12 uur en 11 minuten beschikbaar waren (plus nog dat uur extra), met halverwege een rust van vijf kwartier. Voor de B- en de C-klasse golden uiteraard iets mildere omstandigheden, maar naar de maatstaven van nu waren ook die varianten spectaculair lang. Bekijkt U eens op Uw gemak onderstaand schema (in 1978 al per computer vervaardigd - door Uw columnist overigens!), en verbaas U!
Deze WNR begon en eindigde in Amsterdam, en had als wedstrijdgebied de oostelijke en westelijke Amsterdamse havengebieden, plùs de gebieden ten zuiden (heen) en ten noorden (terug) van het Noordzeekanaal, plùs het fantastische kaartleesterrein rond IJmuiden, Velsen en Beverwijk, met daarin onder andere het duingebied en de IJmuider pieren en sluizen, alsmede het Hoogovens-gebied in Velsen-Noord. Om U een indruk te geven hoe het er in 1978 aan toe ging hierbij een deel (!) van het wedstrijdmateriaal, namelijk een deel (!) van de tweede (!) kaart van de trajecten 6 t/m 8. U ziet de VTC's 6 en 7, dus op deze kaart staat het gehele traject 7 alsmede delen van de trajecten 6 en 8. Het Noordzeekanaal werd overgestoken via de route over de sluizen (van pijl 29 naar pijl 30). Helemaal links ziet U (hopelijk) het keerlusje aan het einde van de Zuiderpier (dus midden in de Noordzee)! Alweer een Beltman-puntje avant la lettre (voor zo ver ik weet tenminste, want ik heb geen idee sinds wanneer die dingen zo worden genoemd). Die omrijroute in de duinen ten zuiden van IJmuiden mag er trouwens ook zijn; die heb ik blijkbaar zelf bedacht, maar ik zit er nu vol verbazing naar te kijken, kan me er niets van herinneren... Je hoefde er maar een paar meter van te rijden, want daar stond de keercontrole U (de getalcontroles zoals we die nu kennen waren nog niet uitgevonden; de getalcontroles die op deze kaart staan waren bemande controles, alleen op dit fragment al de zeven (!) stempels 33 t/m 39 - er waren in die tijd niet alleen veel deelnemers, we hadden ook plenty controle-bemanningen!). Gelukkig hoefde ik die acht trajecten niet allemaal in mijn eentje uit te zetten (Jos vond het na 3 WNR's wel even welletjes): de trajecten 1 t/m 4, aan de Amsterdamse kant van het Noordzeekanaal, waren uitgezet door wijlen Bertus Raats, in die tijd een zeer bekende rittenrijder en uitzetter (en wielrenner), lid van de toenmalige RAC Amsterdam. Zijn equipegenoot was trouwens Adrie (A3) Brugmans, en die zullen sommigen (of velen?) van U tegenwoordig ook nog kennen, vooral als U actief bent op het gebied van de klassieke ritten en rally's.
Nu iets anders. Bij het bespreken van de Teamritten heb ik hier al eens uitgelegd dat de teams in die ritten vroeger uit meer dan de huidige twee equipes bestonden. Ook dit kan worden geïllustreerd met een stuk tekst uit mijn oude doos. Hierbij een deel van de uitnodiging voor de Teamrit van 1983 (van de RAC-West); dat was de editie (in de Betuwe) waaruit U hier al eens een paar fragmenten gezien heeft, waaronder die pijl van 21 kilometer die je over het hoofd kon zien. Deze rit zat zo in elkaar dat elk team voor de rust alle trajecten al had gereden, waarna dat na rust nogmaals moest gebeuren (maar dan door andere equipes dan de eerste keer). Zodoende kon het gehele team (van 4 equipes) in de rust volop informatie uitwisselen, terwijl dan ook nog (net als tegenwoordig) steeds 2 equipes min of meer met elkaar opreden, waardoor nog meer overleg mogelijk was.
|
We gaan nog maar even door op deze toer. Hier ziet U de laatste aanwijzingen van de WNR van 1977, die startte in de stad Utrecht en daarna letterlijk alle kanten uit ging. "Slechts" 6 trajecten. En in 1977 blijkbaar nog geen computer; ik hoop dat U het schrijfmachineschrift in deze scan kunt lezen…
Het zit me toch niet lekker dat er in deze aflevering geen enkel "probleem met oplossing" voorkomt. Dus toch nog maar iets voor U opgezocht, uiteraard uit het verleden, want dat is de rode draad deze keer. Dit fragment is "slechts" 30 jaar oud, want het komt uit de Teamrit van 1987, ook al in de Betuwe (van dat gebied maakten wij vanuit de RAC-West graag gebruik, en de RAC-Oost vond het prima! – zo heel erg oost is die Betuwe trouwens niet, maar bij gebrek aan een RAC-Midden viel het gebied toch onder de RAC-Oost). De drie equipes van een team heetten Rood, Wit en Blauw, en daarop slaan de letters bij de pijl- en puntnummers (R = rood, etc.). Er was hier o.a. sprake van twee elkaar kruisende wegen die allebei verlegd waren: de kruising bij D was vervangen door die bij Z (zie uitvergroting), en de drie equipes moesten hier op verschillende manieren doorheen zien te komen; zie de uitleg. Genoeg stof om overleg over te plegen!
|
Over enkele weken weer terug naar het heden: de Krabbenrit, op het eiland Tholen. Heb ik zin an! Daarna de jaarlijkse zomerstop, totdat we in september weer naar buiten mogen.