Hoera, we mochten weer eens op het fraaie eiland Tholen rijden, met al die leuke weggetjes. En dan ook nog met het mooiste weer sinds mensenheugenis. Wel erg warm (het is ook nooit goed…), en het kortebroekengehalte was dus tamelijk hoog. De organisatie was zo attent om iedereen zowel 's morgens als 's middags te voorzien van flesjes water. Goed om het hoofd koel te houden, want deze Krabbenrit bleek heel wat zweetdruppeltjes te kosten. 
Het was niet in alle gevallen onmiddellijk duidelijk wat de uitzetter bedoelde, maar misschien is dat ook juist wel waar het om gaat? Afgezien van een situatie waar het reglement foutief was geïnterpreteerd (zie verderop) en het tot drie maal toe over het hoofd zien van de kortste route (wordt zo'n rit niet gecontroleerd?), twee keer zonder consequenties (behalve dat het uiteraard tijd kostte), en eenmaal met een neutralisatie tot gevolg, zat alles prima in elkaar en was er sprake van een evenwichtige rit met afwisselende en ook originele problemen (en probleempjes). Ik geef zoals gebruikelijk een paar voorbeelden.
 

Wat is de juiste route (grensbenadering) van A naar B? Simpel toch: na A eerste weg links, viersprong rechtdoor, volgende viersprong rechts. Of toch niet? Kijk nog eens goed: bij de "g" van "weg" rijdt U dan door het water (correcter geformuleerd: de weg houdt aan beide "oevers" van dat water op)! Dat waren weer 30 strafpunten. En laat die weg nu ook nog "Waterweg" heten… En dat heeft de uitzetter niet zelf verzonnen, die weg heet echt zo! Kijk maar met Streetview:

 

En wat is hier de correcte route van C naar D? In de cirkel bij de "N" van "Notendaal" rechtdoor, langs "Gelrestein", en dan door het gat in de grens en linksaf bij "Zilverhoekje"? Ja of nee? Eerste gedachte: ja. Tweede gedachte: nee, want dan gaan we over een fietspad (want er staat een fietsje ten zuiden van de "p" van "Nieuwe Heipolder"), dus toch maar omrijden via de Stoofdijk. Derde gedachte: o nee, er staat ook nog "met", net boven de "N" van "Notendaal". En volgens het reglement (TRK, zie plaatjes hiernaast) betekent "met" plus een fiets dat de gehele weg gewoon een kaartweg is (met een fietspad ernaast).
Over "gat in de grens" gesproken, een grappige variant hierop is het "gat in de kaart". Dat is wat je krijgt als de zon heel erg zijn best doet en je met de kaartleesloupe iets te lang op dezelfde plek focust. Zoals navigator John Terpstra ontdekte tijdens deze rit… Gelukkig zat het gat niet op een cruciale plaats!
 
Nu weer verder, logischerwijs van E naar F (VTC). Wat ziet U hier voor grensbenaderingstrucjes?
Eerst kijken, dan pas verder lezen…
 
Als het goed is heeft U het volgende gezien: 
(a) het ommetje bij "Pl 50" (paal 50), boven "Botshoofd";
(b) het ommetje bij "Sln" (sluizen), onder datzelfde "Botshoofd";
(c) twee wegen door de tekst "N656", met tussen die tekst en "VTC" een verbindingsweggetje;
(d) misschien de lastigste: de witte weg rondom de tekst "VTC", met aansluiting vanuit het industrieterrein.
 
Op deze laatste anderhalve kilometer voor de VTC waren dus nog vier controles te verdienen!
Er was er zelfs nog eentje: er zou een weg lopen door "g" van "Welg", net links van "N656". Maar omdat veel deelnemers vonden dat de bermlijnen te ver boven de "g" ophielden (en er dus geen sprake zou zijn van een weg door de kaarttekst) werd de betreffende controle door de organisatie geneutraliseerd, onder het motto "we willen geen twijfelgevallen". Ik denk dat deze deelnemers een punt hebben, maar heel erg duidelijk is het nu ook weer niet; we hebben hier al meer voorbeelden gezien…
 
De uitzetters hadden hun best gedaan om de deelnemers een duidelijke uitleg te bieden. Een nobel streven (zoals U weet pleit ik hier altijd voor zo duidelijk mogelijke uitleg), maar helaas was het kleurgebruik in de uitvergrotingen van de pijlenrit-situaties niet erg doordacht. In gebiedjes die vol stonden met gebouwen (grote RODE blokken op de kaart) waren RODE (!?) controlevlaggetjes getekend die ook nog voorzien waren van RODE (!?) letters en cijfers. Die laatste waren nog net te lezen, maar de vlaggen waren op deze manier zo goed als onzichtbaar; waar stonden die controles nu precies? Probeert U dat op het linker kaartje eens te ontdekken!? Het rechter kaartje is een poging mijnerzijds om een en ander duidelijker aan te geven. Misschien ook niet optimaal, maar door gebruik van meer kleuren toch handiger dan het origineel, lijkt mij. 
In dit soort situaties kan je misschien beter een eigen getekend kaartje gebruiken, zonder al die gebouwen? Dan krijg je dit:
 
Hierbij is het voordeel dat er ook goed zichtbare verwijzingsletters gebruikt kunnen worden, om de uitleg nog duidelijker te kunnen maken. Ik heb dit niet voor niets getekend, want ik ga het nu gebruiken in "mijn" uitleg. Bij a is pijl 4 niet te berijden (geen weg), zodat het opnamepunt b>c wordt. Pijlen mochten NIET tegengesteld worden bereden, dus de route van a naar b is a-f-k-m-g-h-b (controles R en T). Bij b is ook geen weg naar c; het opnamepunt wordt nu c>d, te bereiken via b-d-e-f-k-m-g-h-c (controles S en T en keercontrole 8). De rest is niet moeilijk (na opnemen bij d>e): nogmaals controles S en T (het ontbreken van de weg e-f wordt steeds simpel "opgelost" door e-p-f te rijden).
En wat doet die controle 7 daar? Foutje van de uitzetter… Die dacht dat bij punt b de voorkennis over de niet aanwezige weg a-b verviel, omdat je bij b de oorspronkelijke route (hoofdroute, hier pijl 4) had bereikt. Het gaat echter niet om BEREIKEN, maar om BERIJDEN (het scheelt maar twee letters), en kruisen is niet berijden. Als de voorkennis zou zijn vervallen dan zou je van b naar c niet helemaal via f-k-m hoeven te rijden, maar dan kon het veel korter via f-a-b-h-c. Maar ja, dat mocht dus reglementair niet, zodat de als goed bedoelde controle 7 geneutraliseerd moest worden. Het juiste rijtje is dus R-T-S-(7)-T-8-S-T.

 

Op dezelfde manier behandelen we pijl 1. Er stonden hier zeven controles op zeven wegen, een hoge controledichtheid. Eerst van de start naar het begin van pijl 1 via a-b-k: controle G. Dan op b-c keercontrole 1. Het opnamepunt is c>d; route: b-m-n-d-e-c, dus controles C en 2 (weer keren). Het opnamepunt wordt nu d>e; route: e-f-g-p-n-d, dus controle 3, en alweer keren. Nog steeds naar d, nu via f-h-k-b-m-n-d: controles G en C. Vanaf d rijden we eventjes hoofdroute totdat keercontrole 3 (nu op de hoofdroute) dat verder verhindert. Opnemen bij g>h; route: f-h-k-b-c-d-n-p-g (want geen voorkennis meer over controle 1!), dus controles G en 1. Dan maar via b-m-n-p naar g, gevolgd door de gratis controle W. Tenslotte nog van pijl 1 naar pijl 2: eerst controle 3 (want h-f-g-p is de kortste route), dan weer via G en 1 (vanwege het schuine stuk van pijl 1), en daarna via b-m-n-p, controle B en klaar. Alles bij elkaar: G-1-C-2-3-G-C-3-G-1-W-3-G-1-B.
 
Nog een slotopmerking: wat ik vorig jaar schreef over de controles in de Golfrit (klein, flets, laag, geen vlag) was in zekere zin ook op deze Krabbenrit van toepassing. Om dezelfde redenen en mede vanwege het hoge (want nog niet gemaaide) gras was een aantal controles ook hier zeer slecht zichtbaar; na afloop werd er volop gemopperd over het onnodige missen van controles door de niet erg doordachte plaatsing. De uitzetters waren verbaasd dit te vernemen, ze hadden naar eigen zeggen hun best gedaan om de bordjes zo duidelijk mogelijk neer te zetten… Gezegd moet worden dat behalve het hoge gras ook de felle zon als boosdoener kan worden aangemerkt. Maar het blijft irritant als je (zoals Uw columnist overkwam) zo'n 8 controles mist omdat je ze gewoon niet zag (waarvan eentje twee keer en een andere zelfs drie keer!). Je kan natuurlijk ook zeggen (ik zal Henk Melkert voor zijn) dat dit typisch een geval is van "eigen schuld": je hebt twee paar ogen in de auto, gewoon beter opletten! Hopelijk toont de organisatie van de Krabbenrijders hetzelfde inzicht als die van de Golfrit, en is volgend jaar alles prima zichtbaar. Ik heb al iets gehoord over een oranje reflectierand; lijkt me een prima plan!
 
Als afsluiter (om in stijl te blijven): weet U wat "april scherp rijden" betekent? Deze term kwam twee maal voor in de uitleg, maar de meeste deelnemers wisten niet wat het betekende. Omdat het Krabbenrijders-gebied nogal dicht bij België ligt maar even nagevraagd bij onze vaste Vlaamse deelnemer Daniël Immesoete; dat leverde op dat hij de uitdrukking wel min of meer kende, maar dat het geen Vlaams is: hij had het geleerd bij de Krabbenrijders! Dan maar naar Google (en dan moet je nog behoorlijk doorzoeken); ik vond op de (Belgische!) site 'ikhebeenvraag.be' onder de kop "Oprit of afrit dijk in dialect" de volgende vraag: "In de regio Kieldrecht noemt men een op- of afrit van een dijk 'april', vanwaar deze benaming?", met dit antwoord: "Het Woordenboek der Nederlandse Taal vermeldt inderdaad het woord april, alhoewel het woord in het algemene taalgebruik tegenwoordig is veranderd tot opril. De betekenis is zoals je zelf aangeeft 'een hellend oploopenden weg, tegen een aarden dijk of wal gelegd, waarlangs menschen, paarden, voertuigen en vuurmonden de kruin of walgang kunnen bereiken'. April is de oorspronkelijkere vorm en zou teruggaan op het Franse werkwoord appareiller 'klaarmaken, schikken' en bij uitbreiding ook 'bouwen, aanleggen'. Het afgeleide naamwoord appareil verwees oorspronkelijk naar de aanleg van een dijk, in het bijzonder het aanleggen van de helling, en is dan uiteindelijk gaan verwijzen naar de helling zelf."