Het dorp Vries, dat in de afgelopen jaren al op Zuid-Beveland, in de Achterhoek en in Twente heeft gelegen, heeft een nieuwe locatie gevonden: het ligt dit jaar in de gemeente Steenbergen, in het minstens even fraaie wedstrijdgebied ten noorden van Bergen op Zoom. In dit gebied ligt tegenwoordig ook het nieuwste gedeelte van de A4, maar daarvan is op de wedstrijdkaart weinig te zien… Interessant, dat zijn leuke dingen voor een uitzetter!

Voorwoord
Het "rijden" op StreetView begint in zwang te raken. De eerste droogrit (voor zover ik weet) waarbij dit systeem gebruikt werd was de Desk Top Rally van Jaap Jongman van augustus 2014. Daar stonden de controles gewoon op de wedstrijdkaart, maar je moest op StreetView kijken om te bepalen of een bepaalde situatie verlegd was of te ontdekken dat een weg niet aanwezig was, of verboden in te rijden. Omdat de controles bij voorbaat bekend waren (allemaal tegelijk zichtbaar) was het niet nodig alle wegen al muisklikkend van begin tot eind af te rijden.

De tweede keer dat ik dit systeem tegenkwam was bijna zeven jaar later (april 2021): de Betuwelijntjes-droogrit van de AMAC. Ook in deze rit stonden alle controles al op de wedstrijdkaart, maar nu was bepaald dat je alleen bij het rijden van de lijnstukken (zeg maar pijlen) StreetView moest raadplegen. Dus op de tussenliggende route mocht je ervan uitgaan dat werkelijkheid overeenstemde met de kaart. Makkelijk, maar jammer: een aantal interessante wegverleggingen en inrijverboden deden zodoende niet mee.

En toen kwam, ook dit jaar, de Tulpenrallye Home Edition 2021. En zie: hier stonden de controles werkelijk "in het terrein"! Door middel van een mooi stukje techniek (van NovusLeo) zag je op de StreetView-foto de controle staan, net als in een echte rit. Uitspraak van Dik Vervoort: "Dit was volgens mij een van de leukste droogritten die ik heb 'gereden' ". Wat ik (RdV) wel jammer vind is dat de controles ook op Google Maps zichtbaar waren, al kon je daar alleen zien dat er een controle stond, maar niet welke controle het was: je "reed" op de kaart, klikte op de controle, en zag dan op de foto de controle staan, met daarop duidelijk leesbaar de controleletter. Maar er was geen verrassingseffect.

Na overleg met de heren van NovusLeo bleek dat het met hun systeem ook mogelijk is om de controles ALLEEN in de "werkelijkheid" te tonen (op de foto dus), zonder dat ze ook op de kaart staan. En dat leek mij als uitzetter ideaal: het benadert in hoge mate de beleving van een echte rit: je rijdt ergens, gaat een hoek om, en ziet daar een controle staan (waarop je misschien hoopte, bijvoorbeeld bezig met een "slimme" lange omweg). Mét verrassingseffect dus.
Dit systeem heeft als nadeel dat het nu wel nodig zou zijn om alle wegen geheel af te rijden (klikken), omdat je dus niet op voorhand weet waar de controles staan. Om een lang verhaal kort te maken: dit bezwaar is in deze RdV 2021 ondervangen door het opnemen van de bepaling dat controles altijd binnen 100 meter van een samenkomst van wegen staan. Dit is enigszins kort door de bocht uitgedrukt, maar in bijgaand reglement (klik op de download-knop) en in onderstaande toelichting staat hoe het precies werkt.
Anderzijds: dit gebied kent enkele hele fraaie weggetjes, waar het eigenlijk zonde zou zijn als u die niet helemaal af zou "rijden"; zelfs in een droogrit is het daar genieten geblazen!

Ik hoop dat u veel plezier zult beleven aan het rijden van deze rit; de uitzetter had dat in elk geval wel!

StreetView
Wellicht heeft u geen of weinig ervaring met "rijden" op StreetView. Daarom een korte toelichting. Misschien ook handig voor wie die ervaring wel heeft, maar nog niet alle mogelijkheden kent?
Eerst (A) kijken we naar StreetView "zoals het bedoeld is", en daarna (B) naar de variant van NovusLeo die in de Tulpenrallye werd gebruikt en waarmee u ook in deze RdV 2021 te maken krijgt.

A. Standaard StreetView

1.  Open Google Maps en positioneer de kaart zo dat het wedstrijdgebied in beeld komt.
2.  Klik op het StreetView-icoontje (het "Pegman"-mannetje, zie rechts bij de blauwe pijl). Alle wegen waarop StreetView beschikbaar is worden nu met een blauwe lijn aangegeven.
3.  U kunt in- en uitzoomen met het scrollwieltje van de muis, of door rechts onder in het beeld op de knoppen "+" of "-" te klikken.
4.  Klik op een kaartsituatie waarin u geïnteresseerd bent. Het scherm vult zich met een foto van die situatie, en links onderaan staat diezelfde situatie op een klein stukje van de kaart. Ook op de foto kunt u in- en uitzoomen; gebruik ook hiervoor het scrollwiel van de muis, of de knoppen "+" en "-" rechts onderaan.
5.  Door op de foto te klikken (niet loslaten) en dan de muis te verplaatsen (dus click-and-drag, oftewel klik-en-sleep) kunt u de foto in allerlei richtingen draaien.
6.  "Rijden" kan op twee manieren:
(a) door op de foto verderop op de weg te klikken; u "rijdt" dan naar dat punt toe, zowel op de foto als op het kaartfragmentje;
(b) door op het kaartje op een ander punt te klikken; zowel op de kaart als op de foto verplaatst u zich dan naar dat punt (als het vlakbij is, dan "rijdt" u er
naartoe, en anders "springt" u erheen).
7.  Een handige manier om te werk te gaan is de volgende. Als u op het kleine kaartje klikt, dan wordt het iets groter en verschijnt er in de linker onderhoek een knop "grote kaart" ("uitvouwen"); als u op deze knop klikt dan wordt het scherm in tweeën gedeeld: bovenaan ziet u de foto, en daaronder de kaart. Met de handgreep op de scheidingslijn kunt u de schermindeling desgewenst veranderen (sleep de greep naar boven of naar beneden). U kunt nu op beide schermdelen "rijden" en zoomen!

B. De NovusLeo-variant
In deze Ronde door Vriesland werkt u met de versie van StreetView die u te zien krijgt als u hieronder klikt op de knop "StreetView"; links op het scherm staat dan de kaart van Google Maps, en rechts daarnaast verschijnen de foto's. U kunt het oranje Pegmannetje verplaatsen naar de gewenste positie, waarbij tijdens het verplaatsen zolang u de muisknop ingedrukt houdt de blauwe StreetView-lijnen zichtbaar zijn. Als Pegman nog niet in beeld is, dan kunt u hem "ophalen" door te klikken op de wat vage witte Pegman die net boven de zoomknoppen staat. Routecontroles, start- en finishvlaggen en ritpijlen zijn alleen zichtbaar op de foto's, en dus NIET op de Google Maps-kaart. De foto's zijn in alle richtingen draaibaar, en u kunt op een foto "rijden" door verderop op de weg te klikken; het Pegmannetje op de kaart beweegt mee (maar de blauwe lijnen ziet u alleen als u Pegman op de kaart verplaatst).
Let op: Vanwege de 100 meter-regel (zie hierboven of in het reglement) is het niet nodig dat u alle wegen al muisklikkend geheel afrijdt. Als een weg tussen twee samenkomsten van wegen op de Google Maps-kaart geheel voorzien is van een blauwe lijn, dan mag u aannemen dat die weg geheel berijdbaar is en dat er "onderweg" geen controle staat. Maar als de blauwe lijn afwijkt van de wedstrijdkaart dan moet dat voor u aanleiding zijn om de situatie nader te bekijken (wegverlegging?, doodlopende weg?). En uiteraard moeten alle samenkomsten van wegen beoordeeld worden om te zien of er sprake is van een bijzondere situatie. Hierbij moet u denken aan lettercontroles (langsrijders), getalcontroles (keercontroles), ritpijlen, verkeersborden (bijvoorbeeld "verboden in te rijden" of "rechtsaf verboden"), gewijzigde aansluitingen en niet-aanwezige wegen. (Wegen worden ook beschouwd als niet aanwezig - of zo u wilt verboden in te rijden - als u er op de foto niet in kunt rijden en/of de weg niet is voorzien van een blauwe lijn.)

Eindcontrole
Deze rit is gecontroleerd door Jos Bruin en Aad van Oosten. Je zou dus kunnen zeggen dat deze rit u wordt aangeboden door het Team RAC Den Haag, vroeger een succesvol kaartleesteam: winnaars (in wisselende samenstellingen) van de Nationale Teamrit Kaartlezen in 1970, 1972, 1974, 1976, 1977, 1978, 1979, 1980, 1986, 1987 en 1993.
U wilt niet weten hoe veel mails en Whatsapp-berichten er in de RdV-organisatie zijn rondgegaan. Dit is vast en zeker de best gecontroleerde droogrit ooit!

Inzenden
Uw oplossing kunt u inzenden t/m 31 augustus 2021. Gebruik daarbij de online-controlekaart die u bereikt via de knop "oplossing inzenden".

Vragen / updates
Mocht u vragen of opmerkingen hebben over het reglement of over de kaart, dan kunt u die indienen via het mail-adres Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Mochten er vragen worden gesteld of opmerkingen gemaakt die aanleiding geven tot een nadere toelichting, dan zal die toelichting aan deze pagina worden toegevoegd als update; het kan dus zinvol zijn deze pagina af en toe opnieuw te bezoeken.

Afdrukken
U kunt de RdV oplossen met de wedstrijdkaart op Uw computerscherm of op papier; beide methodes hebben voor- en nadelen. Mocht u er de voorkeur aangeven het met potlood en papier te doen dan zult u de wedstrijdkaart moeten afdrukken, liefst op wat groter formaat. Voor wie dat lastig vindt hierbij wat tips.
1. Download de wedstrijdkaart en sla deze op op uw computer.
2. Open het opgeslagen bestand in de Adobe Acrobat Reader (meestal het standaardprogramma voor pdf-files).
3. Kies in het submenu "Bestand" voor de optie "Afdrukken…", en kies dan in het afdrukmenu de verwerkingsmethode "Poster" (de tweede knop).
4. Type in het veld "Blokschaal" de waarde 34 (%), maar let op: druk nog niet op de Enter-toets, want dan gaat het programma direct afdrukken; gebruik de Tab-toets om de ingave af te sluiten. U ziet dan in het voorbeeldvenster (rechts) hoe uw kaart zal worden afgedrukt; als het goed is op twee A4-tjes. U kunt ook nog kiezen uit een overlap (van een aantal in te geven millimeters) of geen overlap, en u kunt aangeven of u wilt dat er op de afdruk knipmarkeringen worden geprint.
5. Als alles naar wens is, klik dan pas op de knop "Afdrukken".
6. Na het afdrukken en eventueel bijknippen kunt u de A4-tjes dan met een stukje tape aan (of over) elkaar plakken, zodat u ten slotte een mooie grote kaart heeft waarop het prettig werken is.
7. Wilt u een kaart op nog groter formaat, kies dan voor 48 (%), in plaats van 34; u krijgt dan vier vellen A4.
NB: Deze percentages (34% en 48%) werken voor deze wedstrijdkaart goed op mijn PC met mijn printer; dit zijn de maximale waarden waarbij deze kaart op twee respectievelijk vier A4-tjes wordt afgedrukt. Mocht dat bij u onverhoopt anders zijn, experimenteer dan met andere waarden (en druk steeds op de TAB-toets om het resultaat te zien in het voorbeeldvenster).  

RdV 2021 – update 1

a. Correctie: in reglementsartikel 2b dient de tekst "1c t/m 1i" te worden vervangen door "1c t/m 1j".

b. Toelichting: Bij de "K" van "Kwartier" (bij pijl 2) staat een ritpijl die u verplicht rechtsaf te slaan via een dijkafrit; hoewel deze afrit op StreetView geen blauwe lijn heeft mag u aannemen dat u hier kunt rijden.

c. Verduidelijking bij artikel 3c: Als een weg op de wedstrijdkaart niet doodloopt maar de blauwe lijn op Google Maps wel, dan mag u het deel van die weg dat voorzien is van een blauwe lijn wel berijden (en komt dan waarschijnlijk een keercontrole tegen, hetzij aan het begin van de weg, hetzij op het punt waar u niet verder kan/mag en/of de blauwe lijn ophoudt).

d. Aanpassing wedstrijdkaart: ten oosten van pijl 22 ontbrak een blauw blokkeringsblokje; hierbij de juiste situatie. De wedstrijdkaart is overeenkomstig aangepast.

RdV2021 upd1

 

 

 

 

 

 

RdV 2021 – update 2

Op twee plaatsen is door wat onhandig knip- en plakwerk een niet-bestaande nederzetting op de wedstrijdkaart verschenen. Tevens is midden in Fijnaart een blokkering bijgeplaatst, en is pijl 14 iets langer gemaakt.

Hieronder treft u de juiste situaties aan; de wedstrijdkaart is inmiddels aangepast.

 a. Rechts van pijl 32: RdV2021 upd2_a
 RdV2021 upd2_bb. Rechts van Nieuw-Vossemeer:
 RdV2021 upd2_cc. Fijnaart:
 RdV2021 upd2_dd. Pijl 14:
 

RdV 2021 – update 3

Verschillende vragen/opmerkingen van deelnemers hebben geleid tot deze derde update.

Hieronder treft u de betreffende situaties aan; de wedstrijdkaart is - waar nodig -  inmiddels aangepast. (NB: de deelnemer die verklaarde pas te zullen beginnen na publicatie van  update 3 kan nu dus ook van start gaan!)

 RdV2021 upd2_aa. Nieuwemolen (boven pijl 2):

bij de groene pijl staat de Y aan de kant van de weg; er kan NIET omheen worden gereden.

 RdV2021 upd2_bb. Steenbergen: een extra blokkering (zie groene pijl); zowel de uitzetter als de narijders hadden een sluiproute over het hoofd gezien, foei!
 RdV2021 upd2_cc. Oude Molen (bij Halsteren): een extra blokkering (zie groene pijl); dit voorkomt dat u tegen een schrikhek aanrijdt.