Hoewel ik uit de wandelgangen weet dat velen aan de RdV 2021 zijn begonnen hebben uiteindelijk slechts 11 deelnemers een oplossing ingestuurd. Naar waarom de anderen zijn afgehaakt kunnen we alleen maar raden; mogelijk was het te moeilijk (maar van de RdV's zou zo langzamerhand bekend moeten zijn dat ze "vrij pittig" zijn), of te lang (maar het ging er toch ook weer om u tijdens de zomerstop "wat te doen" te geven), of beviel het nieuwe systeem niet. Maar wat dat laatste betreft: uit de gemaakte opmerkingen valt af te leiden dat het systeem aansloeg en dat men het waardeerde een "bijna-echte" rit te kunnen rijden. Dat de controles al van grote afstand zichtbaar waren is een onvolkomenheid waar ik niet omheen kon.
De heren van NovusLeo (de ontwerpers van de software) gaven aan dat dit wel anders zou kunnen, maar dat het op dit moment niet mogelijk was. Ideaal zou zijn als je een controle pas ziet als je er bijvoorbeeld nog 100 meter vanaf bent, en dat je een keercontrole niet ziet als je de andere kant op rijdt. Maar al met al was het m.i. goed te doen en inderdaad leuk dat je niet al van te voren kon zien waar alle controles stonden, zoals bij een standaard-droogrit.
In de uitslag ontbreken een paar "grote namen" (van potentiële winnaars). Remco Luksemburg gaf aan "Zoals je gemerkt hebt ben ik er niet aan toegekomen. Het is zakelijk nogal een hectische tijd en na er wel aan begonnen te zijn kwam ik erachter dat het dermate intensief is dat ik het niet ging halen", Sjef Huijbregts meldde "Het gebruik van Google maps en Streetview is gewoon niet mijn ding", en Joep Wanders, die eerder aangaf "voor de nul fouten te zullen gaan" (toen hij vernam dat er nog niemand foutloos was) liet daar later op volgen "Ja, balen. Ik kom er echt niet aan toe. Weet niet of het beschikbaar blijft natuurlijk, want ik wil 'm graag doen als ik in rustiger vaarwater zit, waar het bij nader inzien nog even een paar weken niet naar uitziet".
Dat genoemde heren ontbreken doet overigens niets af aan de prestatie van de winnaars: Adrie Brugmans en GerRIT van Assen maakten beide slechts vier fouten, en dat had ik die afwezigen nog wel eens wilen zien doen… Adrie en Gerrit, van harte proficiat!
Hierbij een greep uit de commentaren van degenen die wel de finish haalden:
- Een geweldige uitdaging en een hele klus! Bedankt voor deze pittige uitdaging.
- De meest intense, maar ook leukste droogrit ooit. Wat een klus voor de uitzetter.
- Pfff...
- Hoewel mijn gebruikelijke functie in ritten die van chauffeur is was deze droogrit, ondanks het gevoelige gemis van een stuur in handen, toch een genot om te “rijden”! Bovendien een heerlijke puzzel!
- Vraag met niet waarom maar vannacht werd ik wakker met het gevoel dat RC 48 bij punt 20 fout is.
- Erg leuk om te doen. Soms een leuke verrassing als je een controle verwacht en die er uiteindelijk is. Nu maar hopen dat zo'n controle goed is. Bedankt voor het vele werk van het uitzetten.
- Bedankt voor het aangenaam verpozen.
- Meer van dit soort ritten... OK, maar svp 75% korter en dan liever vaker. Fantastisch spektakel, maar o wat een tijd heeft het gekost.
- In eerste instantie leek het me een hele klus (lees: het kost veel tijd). Toch eraan begonnen. Dan is het leuk en grappig om te doen. Volgens mij heb je er heel wat uitzettersuren aan moeten besteden. Het is mooi in elkaar gezet. Een knap stuk werk!
- Although I said I had finished weeks ago, I felt I was still not confident on these NRF style navigation droogrits (like RdV, Baronie and some RallyNews). So I decided to have go "back to school" and attempt all the previous RdVs. As you can imagine this took many hours but was very useful education for future droogrits and for understanding the general principles of this style of map reading. I did badly with many faults but my results improved from 2020 to 2019 to 2018 (as I did them in reverse order)... Hopefully I have not done too badly in 2021. It was an interesting new challenge and has a real rally feel being able to "drive" the roads.
Zoals u uit het laatste citaat kunt opmaken hadden we dit jaar ook buitenlandse deelnemers. Nou ja, één deelnemer. Maar dat is toch ruim 9 % van het deelnemersveld… En die ene was niet de eerste de beste: het is Anthony Preston, één van de twee uitzetters van de inmiddels ook in Nederland populaire Targa "Resto in casa"-droogritten (eind van dit jaar komen er weer nieuwe!). Anthony moet nog een beetje wennen aan "ons" systeem met keercontroles en wegen "die je van de andere kant wel in mag", maar ik ben ervan overtuigd dat hij de volgende keer hoge ogen gooit. Zoek hem ook maar eens op in de droogrit-uitslagen van DTR, DHRC, Baronierijders en Amac.
Ter zake. Geheel volgens traditie treft u hieronder achtereenvolgens aan: de moederkaart, de uitslag, en de "schraplijst" (dat is het individuele overzicht waarin we kunnen zien welke fouten iedereen heeft gemaakt, en hoe vaak elke val foutief is opgelost).
[a] Moederkaart
[b] Uitslag
[c] Schraplijst
[d] Uitleg
Op de kaartfragmenten op de nu volgende pagina's (23!) is steeds de kaartsituatie samen met de werkelijkheid weergegeven; niet-kaartwegen zijn aangeduid met lichtblauwe lijnen, en waar de route niet toegankelijk is staat een rood dwarsstreepje (inrijverbod, geen weg aanwezig of geen blauwe StreetView-lijn). Verder is - ter oriëntatie - de loop van het nieuwe deel van snelweg A4 met een groene lijn aangegeven.