Voordat we beginnen aan de Krabbenrit van 2023 kom ik eerst nog even terug op die van 2022. In de column die daar over ging schreef ik over controle 20: "Maar de uitleg zegt iets anders: na de 17 eerst naar het zuiden (controle 20), want "onderlangs Baarland is minder oranje". Ik zal het wel verkeerd zien, maar ik kan die route niet vinden. We mogen niet door punt 9, en door Oudelande is veel meer oranje (zelfs met behulp van de witte wegen aldaar) dan het stuk zuidelijk van punt 11. Wat zie ik verkeerd?"

Exact een maand na de Botterronde konden we van start in de Turfschiprit, met (onder andere) alweer het systeem "op-1-na-kortste route". Nadat ik vorige maand schreef daar niet zo'n fan van te zijn (en ik ben niet de enige) gingen we met gemengde gevoelens van start, ook al omdat uitzetter Piet van Rijckevorsel dit systeem meestal niet gebruikt (misschien wel nooit eerder, in ieder geval niet in mijn herinnering). De reden van het niet zo geliefd zijn van dit systeem is "dat je zo vaak moet meten". Nu viel dat in de Botterronde al redelijk mee, en in deze Turfschiprit viel het zo mogelijk nog een graadje meer mee.

Er bestaan twee kaartleessystemen die niet bij iedereen even geliefd zijn: het systeem waarbij de op-1-na-kortste route moet worden gekozen, en het systeem waarbij wegen slechts in één richting mogen worden bereden. En laat de Botterronde van dit jaar nu gebaseerd zijn op een combinatie van deze twee…

Op zich is er niets mis met deze systemen, maar ze hebben allebei wel nadelen. Bij de op-1-na-kortste route moet je meestal nog vaker meten dan bij gewoon de kortste route, en meten is iets waar de meeste kaartlezers een hekel aan hebben.

 Het nieuwe reglement

Met ingang van dit jaar (2023) gebruiken de NRF en de NHRF (onze "historische collega's" met de "klassieke" evenementen) hetzelfde basisreglement, dat van toepassing zal zijn bij alle ritten en rally's. Deelnemers aan de komende Botterronde hebben waarschijnlijk al gezien dat het reglement voor deze rit (te downloaden van de website van de Ellerijders) in een ander jasje is gestoken.

Het nieuwe reglement, dat voor de NRF in de plaats komt van het TRK, is opgezet in de vorm van een sjabloon,

Vanwege de corona-perikelen kon de BGR in 2020 en 2021 niet doorgaan, maar dit jaar konden we eindelijk weer genieten van deze altijd uitstekende rit. Deze keer waren er twee deskundige uitzetters, Sjef Huijbregts en Piet van Rijckevorsel, die ieder één traject voor hun rekening hadden genomen. Het ochtendtraject, van Sjef, bestond uit een ingetekende lijn, en het middagtraject, van Piet, uit een grensbenadering.