Misschien ook een jubileum: de tiende aflevering in de reeks "Varia"? Het is het bekende recept: geen ritten, toch een column, dus Varia. Maar waarover deze keer? Hoe komen we de winterstop door? Voor de kerstdagen zou een droogrit leuk zijn, maar daar ben ik inmiddels al jaren aan bezig en hij wil nog steeds maar niet af komen. Dat duurt nog wel even...

Wel heb ik een tweede "oude doos" ontdekt, namelijk de doos waarin de clubbladen van de voormalige kaartleesclub RAC Den Haag zitten opgeborgen (en nog netjes op volgorde ook!). Ik denk dat daar wel wat bij zit dat in aanmerking komt om in deze columns te worden getoond, om te beginnen met de aflevering die U nu leest, zie verderop.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen laat ik U even meeluisteren naar het team-overleg binnen het Ellerijders-team voorafgaand aan de start van deze Teamrit. Navigator "blauw" (laten we hem Rob noemen) tegen navigator "rood" (laten we hem Remco noemen): "let op, het tweede traject is uitgezet door Piet van Rijckevorsel, en die heeft bijna altijd wel een val met een verlegd opnamepunt". En daarna nog eens in de rust: "Vergeet niet alert te zijn op dat verlegde opnamepunt!". Ik vermoed dat U nu het vervolg al kunt raden... 

De meeste navigatoren geven hun bestuurder aanwijzingen in de geest van "na 300 meter eerste weg links" of "na 1200 meter rechts". Als er in het laatste geval sprake is van meer zijwegen rechts binnen die 1200 meter, dan is het handig om wat aanvullende informatie te geven, zoals "vlak na linker zijweg", "tegenover de kerk", of "tussen twee huizen". Maar als je in Zuid-Limburg rijdt is er nog een mogelijkheid: "bij derde kruisbeeld rechts". In een bepaald gedeelte van deze Ster van Valkenburg stonden er zo veel kruisbeelden/kruisen/kapelletjes langs de route dat je inderdaad geheel op deze objecten kon navigeren: "bij het eerste kruis rechtdoor, en dan bij het tweede linksaf".

Zoals gebruikelijk als er tussen twee ritten een periode zit van vier of meer weken: een varia-column om het gat tussen twee "reguliere" afleveringen op te vullen. In dit geval betreft het de periode tussen de laatste twee kampioenschapsritten van dit jaar: de Stoppelrit (7 oktober) en de Ster van Valkenburg (4 november). In deze varia-column gaan we aandacht besteden aan twee zaken: ten eerste de Betuwerit, en ten tweede aan het fenomeen "droogritten".

Om te beginnen: Deze rubriek beleeft weer een mijlpaal: dit is aflevering 40!
 
Eerst kom ik nog even terug op de vorige column, die over de Brabant-Grensrit van dit jaar. Ik had het daar zelf al over "deze misschien wat saaie aflevering", omdat ik vond dat het wel erg veel (in ieder geval meer dan gebruikelijk) ging over het rijden van de juiste (omrij-)route in een aantal complexe situaties.