Even iets rechtzetten. In de column over de Botterronde schreef ik dat de Pijlenrit een nieuwe uitzetter heeft, namelijk John Terpstra. En dat klopt ook; daaruit zou je echter kunnen opmaken dat John "de" uitzetter is, maar zo is het niet. Weliswaar heeft hij de opzet voor de rit gemaakt, maar daarna is hij samen met Dik Vervoort als duo aan de slag gegaan om alles uit te werken en er een samenhangend en kloppend geheel van te maken. Dik Vervoort? Waar kent U die van? O ja, dat was jarenlang de uitzetter van de Cannenburghrit, totdat die ophield te bestaan. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan... 

 

Zoals altijd als er sprake is van "Varia" hierbij weer een aantal onderwerpjes van zeer uiteenlopende aard.
 
[ a ]  Wie is de Kaartlezer?
 
De column-lezers zullen, net als alle anderen, te verdelen zijn in twee groepen: zij die naar "Wie is de Mol?" kijken, en zij die dat niet doen. Vooral voor de eersten (de column-lezers), die immers "iets met kaartlezen hebben", was de aflevering van 9 februari interessant: daarin moesten de kandidaten in het Colombiaanse plaatsje Barichara elk in een Tuktuk van een "start" naar een "finish" rijden aan de hand van een verstrekte plattegrond (met daarop aangegeven éénrichtingswegen). 

Zoals ieder jaar betekende de Elburgse Botterronde weer de start van het kaartleesseizoen. Het verheugende aantal van 32 equipes  (18 A, 9 B, 5 C) had zich ingeschreven en trotseerde het gure weer. Hoewel, verheugend, alles is betrekkelijk: toevallig las ik net in een verslag over de Najaarsrit 1970 van de toenmalige afdeling Rotterdam van de RAC-West "dat aan de vorige rit het angstwekkend lage aantal van 36 equipes deelnam". 

Vanwege het feit dat de laatste rit van 2018 (de Finalerit) in december werd verreden, en de eerste van 2019 (de Botterronde) alweer in het eerste weekend van februari op de kalender staat, is de winterstop deze keer niet heel lang. We hebben aan één niet-actuele column genoeg om het gat te vullen, en dat is weer eens een aflevering uit de militaire serie van John Terpstra. Veel leesplezier!

Om te beginnen: wij (columnist RdV en webredacteur GvA) wensen alle lezers het allerbeste voor 2019.
 
Meestal volstaat één column om een rit te bespreken. Maar zo af en toe valt er zo veel te vertellen dat het beter over twee columns verdeeld kan worden. Omdat de Finalerit twee trajecten kende die allebei een bijzondere bepaling bevatten was de keuze snel gemaakt: dat doen we in twee keer. Dat geeft tevens ruimte om de bespreking van het tweede traject te beginnen met wat theorie, zodat degenen die het systeem niet kennen, of er niet goed mee overweg kunnen, een beetje op weg worden geholpen.