Vrijwel alle hedendaagse kaartleesritten bestaan uit trajecten volgens een bij de meeste deelnemers goed bekend kaartleessysteem. In verreweg de meeste gevallen hanteert men een van de volgende systemen: pijlenrit, puntenrit, grensbenadering en ingetekende lijn. Naast de simpele versies van deze systemen komen zo nu en dan ook varianten voor, zoals pijlen- of puntenrit met 1-na-kortste route, of ingetekende lijn met blokkeringen ("baril"). En verder 

Na de delen 0, 1 en 2 van de Finalerit is het wel weer tijd voor iets anders. De eerste nationale rit van dit jaar (waarvoor de beste wensen!) is pas begin februari (de Botterronde), dus een mooie gelegenheid om U weer een gastcolumn voor te schotelen. Het is de één-na-laatste bijdrage van John Terpstra (maar dat heeft hij al eens eerder beweerd...), gevolgd door een nieuwe aflevering van de rubriek "Na(vigatoren)-praat".
 
Kaartlezen in een militaire context [8] - door John Terpstra

Na het verschijnen van de vorige column (deel 1 dus) ontving ik een mailtje van een bezorgde wedstrijdleider Piet Luksemburg: of ik me wel realiseerde dat ik met het tweede traject was begonnen? Gelukkig bedoelde hij in de column, niet in de wedstrijd... Hij had wel gelijk, en de reden was dit keer niet "om tijd te winnen beginnen we met het tweede liedje", maar het feit dat ik wat eenvoudige voorbeelden wilde laten zien, en dat die blijkbaar vooral in het tweede traject zaten. In dit tweede deel gaan we dan maar naar het eerste traject kijken, en gaat het wat meer om constructiewerk. 

Vorig jaar trok de eerste editie van de Finalerit 50 deelnemende equipes, bijna twee maal zo veel als het gemiddelde aantal over dat jaar (27,8). En die rit maakte blijkbaar een zo goede indruk dat genoemd aantal dit jaar nog werd overtroffen met 56 deelnemers, op een (ook gestegen) gemiddelde van 31,8. Hierbij moet worden opgemerkt dat de deelnemersaantallen in het algemeen een stijgende lijn vertonen, met als uitschieters de Pijlenrit (van 20 naar 33), de Krabbenrit (van 19 naar 28) en de Brabant-Grensrit (van 32 naar 42). 

Niet schrikken! U heeft de Finalerit niet gemist hoor, en deze column bevat dan ook geen verslag daarvan. In de titel hierboven staat dan ook "deel 0", en dat zou U kunnen interpreteren als "voorbeschouwing". Hoezo dan, denkt U, dat doet-ie toch nooit? Klopt, maar gezien het feit dat de tweede Finalerit hetzelfde reglement heeft als die van vorig jaar, en het toen best pittig was (mede vanwege de ongebruikelijke trajectreglementen), leek het ons een goed idee om er al voor de rit wat aandacht aan te besteden.