Columns

Voordat we beginnen aan de Krabbenrit van 2023 kom ik eerst nog even terug op die van 2022. In de column die daar over ging schreef ik over controle 20: "Maar de uitleg zegt iets anders: na de 17 eerst naar het zuiden (controle 20), want "onderlangs Baarland is minder oranje". Ik zal het wel verkeerd zien, maar ik kan die route niet vinden. We mogen niet door punt 9, en door Oudelande is veel meer oranje (zelfs met behulp van de witte wegen aldaar) dan het stuk zuidelijk van punt 11. Wat zie ik verkeerd?"

Exact een maand na de Botterronde konden we van start in de Turfschiprit, met (onder andere) alweer het systeem "op-1-na-kortste route". Nadat ik vorige maand schreef daar niet zo'n fan van te zijn (en ik ben niet de enige) gingen we met gemengde gevoelens van start, ook al omdat uitzetter Piet van Rijckevorsel dit systeem meestal niet gebruikt (misschien wel nooit eerder, in ieder geval niet in mijn herinnering). De reden van het niet zo geliefd zijn van dit systeem is "dat je zo vaak moet meten". Nu viel dat in de Botterronde al redelijk mee, en in deze Turfschiprit viel het zo mogelijk nog een graadje meer mee.

Er bestaan twee kaartleessystemen die niet bij iedereen even geliefd zijn: het systeem waarbij de op-1-na-kortste route moet worden gekozen, en het systeem waarbij wegen slechts in één richting mogen worden bereden. En laat de Botterronde van dit jaar nu gebaseerd zijn op een combinatie van deze twee…

Op zich is er niets mis met deze systemen, maar ze hebben allebei wel nadelen. Bij de op-1-na-kortste route moet je meestal nog vaker meten dan bij gewoon de kortste route, en meten is iets waar de meeste kaartlezers een hekel aan hebben.

 Het nieuwe reglement

Met ingang van dit jaar (2023) gebruiken de NRF en de NHRF (onze "historische collega's" met de "klassieke" evenementen) hetzelfde basisreglement, dat van toepassing zal zijn bij alle ritten en rally's. Deelnemers aan de komende Botterronde hebben waarschijnlijk al gezien dat het reglement voor deze rit (te downloaden van de website van de Ellerijders) in een ander jasje is gestoken.

Het nieuwe reglement, dat voor de NRF in de plaats komt van het TRK, is opgezet in de vorm van een sjabloon,

Vanwege de corona-perikelen kon de BGR in 2020 en 2021 niet doorgaan, maar dit jaar konden we eindelijk weer genieten van deze altijd uitstekende rit. Deze keer waren er twee deskundige uitzetters, Sjef Huijbregts en Piet van Rijckevorsel, die ieder één traject voor hun rekening hadden genomen. Het ochtendtraject, van Sjef, bestond uit een ingetekende lijn, en het middagtraject, van Piet, uit een grensbenadering.

Ronde door Vriesland 2022 - traject 4 - Uitslag + uitleg + EINDSTAND

Na het derde traject waren er nog drie deelnemers die het tot dan toe foutloos hadden gedaan, en dus kandidaat waren voor de eindoverwinning.

Twee van hen, Alex Bergijk en Herbert Beltman, maakten in het vierde traject elk één fout (maar niet dezelfde), terwijl de derde koploper het voor de vierde keer foutloos deed. En daaruit volgt dat hij, en dat is Sjef Huijbregts, de winnaar is van de Ronde door Vriesland 2022! Van harte proficiat! Heel knap om - als enige - de "nul te houden"!

Ronde door Vriesland 2022 - traject 3 - Uitslag + uitleg

Wat ik al vermoedde blijkt te kloppen: ook in traject 3 zijn niet veel fouten gemaakt, zodat de beslissing zal moeten vallen in traject 4.

In traject 3 had vrijwel iedereen 0 of 1 fout; om precies te zijn waren er maar liefst acht foutloze inzendingen, en zeven met één fout. Dat leidt tot een tussenstand waarin nog drie deelnemers "de nul hebben gehouden": Herbert Beltman, Alex Bergijk en Sjef Huijbregts.

Ronde door Vriesland 2022 - traject 2 - Uitslag + uitleg

Maar liefst TIEN deelnemers blijken traject 2 foutloos te hebben afgelegd. Ik moet zeggen dat ik dat niet had verwacht; hoewel het een tamelijk kort traject betreft waren er (dacht ik) toch genoeg mogelijkheden om fouten te maken…

Zo was er weer eens een in de kaartrand verstopte weg (ten noordwesten van pijl 11), maar

Ronde door Vriesland 2022 - traject 1 - Uitslag + uitleg

Zo, traject 1 zit er op. En omdat er dit jaar sprake is van korte(re) trajecten was de verwachting dat het aantal fouten per traject niet groot zou zijn. Er zitten simpelweg niet genoeg vallen in een traject om veel fouten te maken… En die verwachting is uitgekomen: afgezien van drie deelnemers met twee of meer fouten heeft iedereen 0 of 1 fout!

Het dorp Vries, dat in de afgelopen jaren al op Zuid-Beveland, in de Achterhoek, in Twente en in West-Brabant heeft gelegen, heeft alweer een nieuwe locatie gevonden: het ligt dit jaar tussen Weert en Roermond. En dat betekent dat de deelnemers aan de RdV 2022 kunnen genieten van de fraaie wegen rond de plaatsen Roggel, Eind, Roligt, Achter het Klooster, Op de Bos, Aan de Bergen, Vestjenshoek, Ell, De Horck, Blenkert, Maxet, Haelen, Mildert, Baexem, Heythuysen, Mortel, en Leveroijse Bergen. Ooit van gehoord?

Vanwege het wegvallen van de Botterronde (jammer…) was de Krabbenrit de derde kampioenschapsrit van dit jaar. Doorgaans wordt deze rit verreden op Tholen en/of het oostelijk deel van Zuid-Beveland, maar deze keer lag het wedstrijdgebied iets westelijker, rond het kanaal door Zuid-Beveland. Vanuit de startplaats Hansweert ging de rit door of langs plaatsen als Yerseke, Kruiningen, Wemeldinge, 's Gravenpolder, Kwadendamme, Kapelle en Hoedekenskerke (de laatste vroeger bekend van de veerdienst Hoedekenskerke-Terneuzen, toen de Westerscheldetunnel er nog niet was).