Toen deze serie columns in juni 2015 van start ging heb ik een paar maal uitgelegd dat het niet de bedoeling was om ritten te "waarderen", en dat ik dus geen kwalificaties als "uitstekend", "goed", "matig" of (in het uiterste geval) "slecht" zou gebruiken. Maar daar werd meteen aan toegevoegd dat het wel onvermijdelijk zou zijn dat U af en toe zou kunnen merken of ik een bepaalde rit meer of minder geslaagd vond. 

Hoe vaak moet je iets uitleggen voordat je het zelf onthoudt? In deze rubriek heb ik al verschillende keren uit de doeken gedaan hoe het zit met "terug via de oude weg", al dan niet in combinatie met een 8-vormige omrijroute, dus je zou zeggen dat ik dan zelf ook weet hoe daar mee om te gaan. Maar ja, theorie en praktijk, dat is niet hetzelfde… 

Nadat de BGR enkele jaren lang een hoog puzzelgehalte had gekend (veroorzaakt door veel moeilijke constructies in betrekkelijk kleine industriegebiedjes), zagen we vorig jaar het andere uiterste, namelijk een echte "rij-rit" met klassieke grensbenaderingsvalletjes (zie de column over de BGR van 2015). Ik schreef toen dat de uitzetters van die "moeilijke" ritten via het Heintje Davids-principe dit jaar misschien de BGR weer zouden uitzetten, en dat ik hoopte dat zij dan een mix zouden kunnen vervaardigen van die twee genres, omdat die allebei zo zijn charme hebben.

Je zou er bijna ontwenningsverschijnselen van krijgen, zo lang duurde die zomerstop. Na de Krabbenrit die eind mei werd verreden moesten we het drie volle maanden zonder ritten stellen (ik heb het dan wel over de "reguliere" ritten, die ik eigenlijk klassieke ritten zou willen noemen, maar dat geeft dan weer verwarring met wat tegenwoordig klassiek wordt genoemd (kunt U het nog volgen?); liefhebbers van die laatste categorie konden trouwens wèl ook in de zomermaanden aan hun trekken komen.

En hier is dan de eerste jubileum-column: deze rubriek bestaat nu een heel jaar! De eerste column ging over de Krabbenrit 2015, en deze over die van 2016. Toch is de Krabbenrit niet de eerste rit die voor de tweede keer aan bod komt, want via een "inhaal-actie" zijn de ritten van begin 2015 (nog voor die Krabbenrit) inmiddels ook besproken.