Columns

subtitel:"de truc met het viaduct"

Zoals eerder aangekondigd kom ik nog even terug op de Turfschiprit, en wel vanwege de "truc met het viaduct". Voor wie hier niet bekend mee is eerst even een toelichting. (Ook deze aflevering valt  - helaas? - in de categorie "moeilijk". Maar hopelijk is het wel leerzaam; ik ga in ieder geval mijn best doen om het zo duidelijk mogelijk uit te leggen.)

Je hebt pijlenritten en je hebt "de" Pijlenrit. De laatste (met een hoofdletter), de nationale kampioenschapsrit van de regio Oost (de voormalige RAC Oost, toen de rittensport nog onder de KNAC viel) is het onderwerp van deze aflevering; in maart van dit jaar werd maar liefst de 67e editie van deze legendarische rit verreden.

even terugkijken...

subtitel: "terug over de oude weg"

Van de negen NRF-kampioenschapsritten die in 2015 zijn verreden zijn de laatste vijf in deze columns behandeld. Nu het rittenloze gedeelte van het jaar is aangebroken kan ik de eerste vier ritten mooi gebruiken om te voorkomen dat deze rubriek in winterslaap sukkelt. 

Een motto in een blijkbaar succesvolle radioreclame luidt "Zuid-Limburg, je zal er maar wonen". Bij de Automobielsportclub "De Grensrijders" hebben ze hierop een variant bedacht: "Je zult er maar rijden". En de niet-Zuidlimburgse deelnemers aan de Ster van Valkenburg kunnen dit beamen: als wedstrijdgebied steekt Zuid-Limburg met kop en schouders uit boven de rest van het land.

In de inleidende aflevering van deze serie heb ik "beloofd" in deze columns geen namen van uitzetters en/of deelnemers te noemen. Geen regel zonder uitzondering, want in de Stoppelrit kan je er niet omheen: de "Beltman-puntjes". Hoewel kleine bijgetekende stipjes op de weg (die een piepklein pleintje voorstellen) ook in andere ritten voorkomen, staan ze in Twente bekend als Beltman-puntjes. 

Een herconstructie nog voor de start van het eerste traject? Dat overkwam een aantal deelnemers aan de 72e Brabant-Grensrit. Op de weg naar de startlocatie was er iets misgegaan: een vrachtauto stond dwars over de weg, en een politieman (die blijkbaar niet staakte) had zijn voertuig bij een rotonde midden op de weg gezet om inrijden onmogelijk te maken.

Zoals al eerder uitgelegd is de bedoeling van deze rubriek "Kaartlezen in de praktijk" het bespreken van interessante situaties of voorvallen uit recente kaartleesritten. Nogmaals: het is NIET de bedoeling om een rit hier te bestempelen als "goed" of "slecht" (of iets daar tussenin zoals "redelijk" of "matig"). Wel is het zo dat bepaalde zaken in postieve dan wel in negatieve zin kunnen opvallen, maar in beide gevallen zouden zowel (sommige) uitzetters als (sommige) deelnemers er hun voordeel mee kunnen doen; van fouten kan je leren, toch?

Door Rob de Vries

Zuid-Beveland is een gebied waar je als rittenrijder niet bepaald vaak komt, maar als je daar dan eens over die prachtige weggetjes rondrijdt kan je niet anders dan concluderen dat het bepaald jammer is dat je er niet vaker komt: het is werkelijk een schitterend gebied voor kaartleesritten.

Waarom deze nieuwe rubriek op de NRF-site? Het is jammer dat er niet zoals vroeger in het blad AutoRevue een plek is waar verslagen te vinden zijn van verreden kampioenschapsritten, en waar aandacht wordt geschonken aan interessante ontwikkelingen en/of gebeurtenissen in de kaartleessport.