Columns

Nou, dat is dan duidelijk. Het was (te?) lang en/of (te?) moeilijk. Tenminste, als we moeten afgaan op het aantal inzendingen. Waren er vorig jaar 30 deelnemers, dit jaar komt het aantal niet ver boven de tien uit. Maar afgezien van die ene deelnemer die aangaf het allemaal te ver doorgevoerd te vinden (waar hij niet van houdt), waren de doorzetters in het algemeen prima te spreken over het gebodene, en vertelden sommigen dat ze zich er uitstekend mee vermaakt hadden; iemand gaf zelfs aan nu al uit te zien naar de editie van volgend jaar (mocht die er komen...). De meesten hadden wel door dat het in elkaar zetten van het geheel ook niet "even in een avondje" was gebeurd, en zij vonden het terecht dat ze er zelf dan ook geruime tijd mee bezig waren geweest.

Deze aflevering was eigenlijk gepland voor het komende najaar. Maar omdat er in september en oktober veel kampioenschaps­ritten betrekkelijk kort na elkaar op het programma staan en bovendien de Ronde door Vriesland binnenkort "enige" ruimte nodig heeft, kunt U nu al kennis nemen van de op twee-na-laatste gastcolumn van John Terpstra. En U mag weer kijken of U de foto's op de kaart kunt vinden (maar ik denk dat de foto's en de kaart niet uit dezelfde tijd stammen: de snelweg A32 die op de kaart staat ziet er op de foto nog uit als een ouderwetse rijksweg, zonder viaduct).

WAARSCHUWING (OF AANBEVELING?) VOORAF:
In deze column gaat het nauwelijks over kaartlezen!!
 
Zomervakantie, komkommertijd, weinig kaartleesnieuws. Dat komt goed uit, want U bent natuurlijk druk bezig met de RdV 2019 (en dat was ook de bedoeling). Niet vergeten: inzenden uiterlijk 1 september 2019!
 
Voor de hopelijk welkome afleiding dan maar weer wat varia, voornamelijk afkomstig uit het rondje Engeland - Wales - Ierland - Noord-Ierland - Schotland - Engeland dat Uw columnist deze zomer reed. Ruim twee weken links rijden, geweldig! 

Hierbij alweer de zesde aflevering van de militair-getinte columns van John Terpstra. Hoewel U eigenlijk natuurlijk geen tijd heeft om dit verhaal te lezen, druk als U bent met het oplossen van de RdV 2019, beveel ik hem toch bij U aan. En er zit nog een opdracht in ook, maar die is gelukkig niet zo moeilijk (vond ik), dus dat zal niet heel veel tijd kosten... Veel leesplezier!

Net als vorig jaar speelt de Ronde door Vriesland zich weer af rond de Drentse plaats Vries (hoofdplaats van de gemeente Tynaarlo), die de merkwaardige eigenschap heeft elk jaar ergens anders te liggen. Lag Vries vorig jaar op het Zeeuwse Zuid-Beveland, dit jaar blijkt dat in de Gelderse Achterhoek te zijn! Een leuk weetje over de gemeente Tynaarlo (ik citeer Wikipedia): "De gemeente Tynaarlo is in 1998 ontstaan door de samenvoeging van de toenmalige gemeenten Eelde, Vries en Zuidlaren. 

Zoals U ongetwijfeld nog weet (haha) verwees ik In de column van 18 januari 2016 ("De uitleg na de rit") naar de cabarettekst "om tijd te winnen beginnen we met het tweede liedje", en merkte daarbij op dat dit een typische Herman Finkers-grap was maar dat ik dacht dat hij van Freek de Jonge was. Ik weet nog steeds niet wie deze grap ooit maakte (en Google weet het ook niet), maar moest er wel onmiddellijk aan denken toen de organisatie van de Krabbenrit bekendmaakte dat we moesten beginnen met het tweede traject! 

Zoals U misschien weet is Uw columnist ook lid van de NRF-commissie Reglementszaken. Nu zijn deze columns natuurlijk niet het officiële orgaan van die commissie (of van de NRF), maar de subcommissie Kaartlezen heeft er geen bezwaar tegen als ik hier af en toe iets bespreek wat er in die commissie aan de orde is; officiële uitspraken kunt U elders op deze site vinden.

Sinds de Golfrit naar het najaar is verplaatst valt er een behoorlijk grote ruimte tussen de Turfschiprit (half maart) en de Krabbenrit (eind mei), terwijl nu na de zomer de ritten elkaar in hoog tempo opvolgen (de Finalerit en de Teamrit zitten zelfs in dezelfde week). Misschien dat hier nog eens naar kan worden gekeken? Omdat er nu een tijdje geen recente ritten te bespreken zijn ruimen we op dit moment plaats in voor de vijfde aflevering van de "militaire columns" van John Terpstra, en kunt U als volgende column (begin mei) een editie van de serie "Varia" verwachten, nummer 14 alweer.

Weer een jubileum: dit is column nummer 70 (telfouten voorbehouden)! Er zijn al meer columns verschenen dan er Turfschipritten zijn verreden, want dit was de 65e Turfschiprit. Deze rit was wéér uitgezet door Piet van Rijckevorsel, speelde zich wéér af in het gebied rond Etten-Leur en Oudenbosch, en had als systeem - net als vorig jaar - grensbenadering. Dus saai, of allemaal al bekend? Dat viel reuze mee, 

Even iets rechtzetten. In de column over de Botterronde schreef ik dat de Pijlenrit een nieuwe uitzetter heeft, namelijk John Terpstra. En dat klopt ook; daaruit zou je echter kunnen opmaken dat John "de" uitzetter is, maar zo is het niet. Weliswaar heeft hij de opzet voor de rit gemaakt, maar daarna is hij samen met Dik Vervoort als duo aan de slag gegaan om alles uit te werken en er een samenhangend en kloppend geheel van te maken. Dik Vervoort? Waar kent U die van? O ja, dat was jarenlang de uitzetter van de Cannenburghrit, totdat die ophield te bestaan. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan... 

 

Zoals altijd als er sprake is van "Varia" hierbij weer een aantal onderwerpjes van zeer uiteenlopende aard.
 
[ a ]  Wie is de Kaartlezer?
 
De column-lezers zullen, net als alle anderen, te verdelen zijn in twee groepen: zij die naar "Wie is de Mol?" kijken, en zij die dat niet doen. Vooral voor de eersten (de column-lezers), die immers "iets met kaartlezen hebben", was de aflevering van 9 februari interessant: daarin moesten de kandidaten in het Colombiaanse plaatsje Barichara elk in een Tuktuk van een "start" naar een "finish" rijden aan de hand van een verstrekte plattegrond (met daarop aangegeven éénrichtingswegen). 

Zoals ieder jaar betekende de Elburgse Botterronde weer de start van het kaartleesseizoen. Het verheugende aantal van 32 equipes  (18 A, 9 B, 5 C) had zich ingeschreven en trotseerde het gure weer. Hoewel, verheugend, alles is betrekkelijk: toevallig las ik net in een verslag over de Najaarsrit 1970 van de toenmalige afdeling Rotterdam van de RAC-West "dat aan de vorige rit het angstwekkend lage aantal van 36 equipes deelnam". 

Vanwege het feit dat de laatste rit van 2018 (de Finalerit) in december werd verreden, en de eerste van 2019 (de Botterronde) alweer in het eerste weekend van februari op de kalender staat, is de winterstop deze keer niet heel lang. We hebben aan één niet-actuele column genoeg om het gat te vullen, en dat is weer eens een aflevering uit de militaire serie van John Terpstra. Veel leesplezier!

Om te beginnen: wij (columnist RdV en webredacteur GvA) wensen alle lezers het allerbeste voor 2019.
 
Meestal volstaat één column om een rit te bespreken. Maar zo af en toe valt er zo veel te vertellen dat het beter over twee columns verdeeld kan worden. Omdat de Finalerit twee trajecten kende die allebei een bijzondere bepaling bevatten was de keuze snel gemaakt: dat doen we in twee keer. Dat geeft tevens ruimte om de bespreking van het tweede traject te beginnen met wat theorie, zodat degenen die het systeem niet kennen, of er niet goed mee overweg kunnen, een beetje op weg worden geholpen.