Columns

(deze aankondiging stond al eerder op de NRF-site)

Als er één sport is die je juist beter thuis kan beoefenen dan buitenshuis, dan is het wel het oplossen van droogritten (soms overigens ook wel "tafelritten"genoemd). Dus terwijl alle voetballers, biljarters, wielrenners, etc. etc., tandenknarsend naar oude filmpjes zitten te kijken (daar heb je dat doelpunt van Van Persie weer…) kunnen de rittensporters gewoon ritjes "rijden"! Nou ja, het mooie of slechte weer, de kuilen in de weg, en de tijdsdruk, dat moet je er allemaal bij denken, maar je kan tenminste geen controles over het hoofd zien.

In verband met het (voorlopig?) niet doorgaan van de Turfschiprit moeten we even creatief omgaan met de volgorde van de columns. De oorspronkelijk voor begin mei geplande laatste aflevering van de serie gastcolumns van John Terpstra schuiven we naar voren, hetgeen mogelijk is omdat John op mijn verzoek zijn column eerder heeft willen (en kunnen) aanleveren. Dank daarvoor!

Op deze plaats is al meer dan eens ter sprake gekomen dat er een verschil bestaat tussen pijlenritten in het algemeen en DE Pijlenrit. Daar begin ik dus niet opnieuw over, maar wel over een analogie: je hebt ritten en je hebt Ritten! 

Vrijwel alle hedendaagse kaartleesritten bestaan uit trajecten volgens een bij de meeste deelnemers goed bekend kaartleessysteem. In verreweg de meeste gevallen hanteert men een van de volgende systemen: pijlenrit, puntenrit, grensbenadering en ingetekende lijn. Naast de simpele versies van deze systemen komen zo nu en dan ook varianten voor, zoals pijlen- of puntenrit met 1-na-kortste route, of ingetekende lijn met blokkeringen ("baril"). En verder 

Na de delen 0, 1 en 2 van de Finalerit is het wel weer tijd voor iets anders. De eerste nationale rit van dit jaar (waarvoor de beste wensen!) is pas begin februari (de Botterronde), dus een mooie gelegenheid om U weer een gastcolumn voor te schotelen. Het is de één-na-laatste bijdrage van John Terpstra (maar dat heeft hij al eens eerder beweerd...), gevolgd door een nieuwe aflevering van de rubriek "Na(vigatoren)-praat".
 
Kaartlezen in een militaire context [8] - door John Terpstra

Na het verschijnen van de vorige column (deel 1 dus) ontving ik een mailtje van een bezorgde wedstrijdleider Piet Luksemburg: of ik me wel realiseerde dat ik met het tweede traject was begonnen? Gelukkig bedoelde hij in de column, niet in de wedstrijd... Hij had wel gelijk, en de reden was dit keer niet "om tijd te winnen beginnen we met het tweede liedje", maar het feit dat ik wat eenvoudige voorbeelden wilde laten zien, en dat die blijkbaar vooral in het tweede traject zaten. In dit tweede deel gaan we dan maar naar het eerste traject kijken, en gaat het wat meer om constructiewerk. 

Vorig jaar trok de eerste editie van de Finalerit 50 deelnemende equipes, bijna twee maal zo veel als het gemiddelde aantal over dat jaar (27,8). En die rit maakte blijkbaar een zo goede indruk dat genoemd aantal dit jaar nog werd overtroffen met 56 deelnemers, op een (ook gestegen) gemiddelde van 31,8. Hierbij moet worden opgemerkt dat de deelnemersaantallen in het algemeen een stijgende lijn vertonen, met als uitschieters de Pijlenrit (van 20 naar 33), de Krabbenrit (van 19 naar 28) en de Brabant-Grensrit (van 32 naar 42). 

Niet schrikken! U heeft de Finalerit niet gemist hoor, en deze column bevat dan ook geen verslag daarvan. In de titel hierboven staat dan ook "deel 0", en dat zou U kunnen interpreteren als "voorbeschouwing". Hoezo dan, denkt U, dat doet-ie toch nooit? Klopt, maar gezien het feit dat de tweede Finalerit hetzelfde reglement heeft als die van vorig jaar, en het toen best pittig was (mede vanwege de ongebruikelijke trajectreglementen), leek het ons een goed idee om er al voor de rit wat aandacht aan te besteden. 

Het is een vertrouwde aanblik: als je bij de startlocatie van de Stoppelrit aankomt, dan zie je voor de deur Henk Beltman staan om je persoonlijk welkom te heten. Althans, dat zou de reden kunnen zijn dat hij daar staat, maar eigenlijk gaat het hem meer om het roken van zijn sigaretje... Maar als hij daar toch staat kan je natuurlijk wel even een praatje maken, en onder andere vragen "en Henk, moeilijke rit zeker?". 

De Ster van Valkenburg. Dus: Zuid-Limburg. Dus: fantastisch wedstrijdgebied. Nu heb ik in de wandelgangen wel eens vernomen dat de Grensrijders wonderlijk genoeg moeite hebben om voor hun ritten geschikte gebieden te vinden!? Dat heeft te maken met de bevolkingsdichtheid van de streek: er liggen ontzettend veel dorpen en gehuchten in een betrekkelijk klein gebied, en al die bebouwde kommen maken het toch vrij lastig om een prettige rij-rit uit te zetten. 

Omdat de Stoppelrit verplaatst is van 5 oktober naar 2 november zitten we weer met een "gat" in de kalender. Tijd dus voor wat varia.
 
[ a ]  Puntje of complex?
 
Hoezo Beltmanpuntje? Wat dacht U van een Beltmancomplex? 

Het moet gek lopen als vader en zoon Luksemburg dit jaar niet opnieuw nationaal kampioen in de A-klasse worden. Zij hebben vier ritten gereden (van de zes die tot nu toe verreden zijn) en daarbij drie eerste plaatsen behaald plus één tweede. Maar omdat van de negen ritten er uiteindelijk vijf meetellen zijn ze nog niet zeker van de eindzege, iets met hete adem of zo... 

Het gaat hard, dit is alweer column nummer 80! 
 
We vallen maar weer eens met de deur in huis. In deze columns hebben we het al vaker gehad over situaties waarin je moet kiezen tussen twee of meer opties die allemaal (op enig moment) niet zijn toegestaan (keren, tegengesteld rijden, pijl of lijn kruisen, over rood rijden, noem maar op). Mijn standpunt is dat als zoiets in een rit voorkomt, dat dan ALTIJD in het Bijzonder Reglement van die rit vermeld moet worden wat je in zo'n geval moet doen. En het moet gezegd, organisaties geven tegenwoordig inderdaad vaak aan hoe er dan gehandeld moet worden. 

In deze vervolg-column krijgt U achtereenvolgens voorgeschoteld:
- commentaren van deelnemers;
- nog wat extra toelichting, naar aanleiding van vragen;
- de uitslag (waar het allemaal om gaat...);
- de schraplijst (waarin U kunt zien wat iedereen goed of fout heeft gedaan).