Columns

Nadat de BGR enkele jaren lang een hoog puzzelgehalte had gekend (veroorzaakt door veel moeilijke constructies in betrekkelijk kleine industriegebiedjes), zagen we vorig jaar het andere uiterste, namelijk een echte "rij-rit" met klassieke grensbenaderingsvalletjes (zie de column over de BGR van 2015). Ik schreef toen dat de uitzetters van die "moeilijke" ritten via het Heintje Davids-principe dit jaar misschien de BGR weer zouden uitzetten, en dat ik hoopte dat zij dan een mix zouden kunnen vervaardigen van die twee genres, omdat die allebei zo zijn charme hebben.

Je zou er bijna ontwenningsverschijnselen van krijgen, zo lang duurde die zomerstop. Na de Krabbenrit die eind mei werd verreden moesten we het drie volle maanden zonder ritten stellen (ik heb het dan wel over de "reguliere" ritten, die ik eigenlijk klassieke ritten zou willen noemen, maar dat geeft dan weer verwarring met wat tegenwoordig klassiek wordt genoemd (kunt U het nog volgen?); liefhebbers van die laatste categorie konden trouwens wèl ook in de zomermaanden aan hun trekken komen.

En hier is dan de eerste jubileum-column: deze rubriek bestaat nu een heel jaar! De eerste column ging over de Krabbenrit 2015, en deze over die van 2016. Toch is de Krabbenrit niet de eerste rit die voor de tweede keer aan bod komt, want via een "inhaal-actie" zijn de ritten van begin 2015 (nog voor die Krabbenrit) inmiddels ook besproken.

 

De laatste rit die hier tot nu toe aan de orde is gekomen is de Golfrit van 9 april. De eerstvolgende rit is de Krabbenrit op 29 mei. Daartussen zit een enigszins irritant lang gat van maar liefst 7 weken (plus 1 dag, want de Krabbenrit is de enige van de 9 kampioenschapsritten die op een zondag wordt verreden). 

Omdat er weer even geen ritten zijn deze keer weer een aflevering uit de serie "varia"; ik heb drie geheel verschillende onderwerpen voor U uitgezocht.
 
[ a ]  Kan een uitzetter ook een controle missen? 
 
Dat vindt U wellicht een vreemde vraag, maar ik ga uitleggen wat ik bedoel.

Om maar eens met het einde te beginnen: Hoewel er in de Golfrit van afgelopen zaterdag een door de uitzetter bijgetekend viaduct voorkwam was het bij de prijsuitreiking toch niet meteen duidelijk waarom de voorzitter het steeds over een "fly-over" had.

Vroeger was het niet toegestaan om tijdens een rit communicatie- of navigatieapparatuur te gebruiken. Maar nu dat wel mag gebruiken veel deelnemers hun telefoon als tienmeterteller (daar zijn handige apps voor) en hun TomTom of boordnavigatie als hulpmiddel bij het beoordelen van mogelijk verlegde wegen. 

subtitel:   "de keerlus kan ook andersom"

De overkoepelende naam van al deze columns is "Kaartlezen in de praktijk", waarmee wordt aangegeven dat de bedoeling is voorbeelden uit de praktijk te behandelen, dus situaties die daadwerkelijk in een rit zijn voorgekomen. En dan bij voorkeur die situaties waar iets bijzonders over te vertellen valt (en dat kan dan in positieve of in negatieve zin zijn, liefst positief uiteraard). 

Zowel in het voorjaar als in het najaar zijn er perioden dat er om de twee weken een nationale kampioenschapsrit is. Maar o.a. tussen de Botterronde en de Pijlenrit zit een interbellum van een hele maand, hetgeen betekent dat ik een probleem heb met mijn streven om hier elke 14 dagen een nieuwe aflevering te verzorgen: er is even geen recente rit om te bespreken.

subtitel: Hoe maakt U een keerlus?

En het nieuwe seizoen is weer begonnen! Zoals gebruikelijk was de Botterronde, georganiseerd door de Elburgse Ellerijders, de eerste rit van het jaar die meetelt voor het nationale kaartleeskampioenschap. Omdat de Ellerijders dit jaar ook de Pijlenrit organiseren (de tweede rit van het jaar) betekent dit dat deze vereniging in een tijdsbestek van vier weken twee grote ritten op de kalender heeft staan. 

In deze aflevering bekijken we eens hoe het zit met de uitleg die de organisatie na afloop van een rit aan de deelnemers verstrekt. Wat mogen we daarvan verwachten, en in welke mate wordt aan de verwachtingen voldaan? 

straatnaambord Esweg

Tsja, de Teamrit is weer achter de rug, en de eerste rit van 2016 (de Botterronde) laat nog even op zich wachten. In de tussentijd moet ik U dus proberen bezig te houden zonder dat er een actuele rit te bespreken valt. Gelukkig heb ik nog wat "in voorraad", zodat we deze aflevering samen wel doorkomen. Ik heb voor U vier onderwerpjes, gemakshalve geletterd [a] t/m [d]. Veel leesplezier, en uiteraard de beste wensen voor 2016; dat U maar veel (liefst goede) controles mag opschrijven!

subtitel:Teamritten, vroeger en nu

Gebruikt U in het terecht veelgeprezen programma Word wel eens de spellingcontrole? Dan weet U waarschijnlijk dat U niet alle adviezen klakkeloos over moet nemen. Ik heb in vorige columns af en toe het woord "co-equipier" gebruikt, en daarvan wordt door de firma Microsoft voorgesteld het te veranderen in "koekepeer". 

subtitel: "niet kruisen"

Dat de columns elkaar momenteel nogal snel opvolgen (ongeveer om de 10 dagen in plaats van om de beoogde 2 weken) vindt zijn oorzaak in het feit dat ik de "achterstallige" ritten nog voor het einde van het jaar de revue wil laten passeren (of beter gezegd: nog voor de Teamrit). Dan kunnen we volgend jaar met een schone lei beginnen.